Dr. Hercz Mária szakmai önéletrajza
Pályája első két évtizedében a közoktatás több szintjén, majd pedagógus-továbbképzésben dolgozott, 2001 óta tanít felsőoktatásban. Első diplomáját 1980-ban a győri Apáczai Csere János Tanítóképző Főiskolán szerezte kitüntetéssel tanítói alapszakon pedagógia és technika specializációval, ezt követően 17 évig általános iskolában dolgozott, öt évig tanítóként, később tanárként. Kutatói pályája főiskolás évei alatt indult diákköri keretek közt, majd 1981/82-ben technika tantárgyból az Országos Pedagógiai Intézet tanítási kísérletében vett részt. 1982-1985-ig az OPI Természettudományi és Technika Osztályának külső munkatársa lett, tananyagfejlesztéssel és lektorálással foglalkozott. 1985-1986-ban a Technika Tantárgyi Bizottság tagja.
Pedagógia szakos előadóként a József Attila Tudományegyetemen végzett kitüntetéssel 1986-ban.
1997-től 2003-ig a Fejér Megyei Pedagógiai Intézet értékelési szakreferense. Munkája mellett kutatással és fejlesztéssel is kezdett foglalkozni, megyei szakmai munkaközösségeket szervezett: a pedagógiai értékelésit az SZTE MTA Kutatócsoportjával, 2002-től az MTA VEAB keretén belül.
Pedagógiai értékelési szakértői diplomáját 2001-ben védte kitüntetéssel a SZTE-n, és kezdte doktori tanulmányait a Budapesti Műszaki Egyetem GTK Szakképzés-pedagógiai Multidiszciplináris Doktori Iskolájában, majd 2005-ben a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskolájában fejezte be. 2007 őszén summa cum laude minősítéssel doktorált neveléstudományból.
Felsőoktatási pályája 16 éve alatt több mint 50 különböző kurzust tartott, legtöbbet az oktatás- illetve a neveléselmélet, a kutatásmódszertan, a pedagógiai mérés és értékelés kapcsolódó tárgyaiban. Pedagógia szakon és tanárképzésben (SZTE) a pedagógus gondolkodáskutatás, a tanárrá válás folyamata, a tanulásfejlesztés és a tanári szerep témájú tárgyakat tanította. Választható kurzusai: tanulásmódszertan, és képesség- és tehetségfejlesztés témájúak.
Oktatói pályáját a Kodolányi János Főiskolán kezdte 2001-ben óraadóként, majd 2003-2009 közt tudományos munkatársi, adjunktusi, majd docensi beosztásban dolgozott. Az Eötvös Lóránd Tudományegyetem Tanító és Óvóképző Főiskolai Karán 2008 – 2010 között óraadóként neveléselméletet tanított és a csoportos megfigyelés kurzust vezette. A Szegedi Tudományegyetemen BTK Neveléstudományi Intézetében hét éve oktat. A 2009-ben egyetemi adjunktus (főállásban), 2012 októbertől 2015 decemberig tudományos munkatárs (fél főállásban), közben óraadó oktató (2016 nyárig).
A Kecskeméti Főiskolán (2016 júliustól: PAE, 2017 augusztusától Neumann János Egyetem) 2010-ben kezdett dolgozni docensként. Innovációs célú bizottságok tagja, kutatóműhely és hallgatói tutorprogram alapítója és vezetője, mentortanár, könyvsorozat kitalálója, szerkesztője, konferenciaszervező, Fenntartói Tanács és Kari Tanács tag. Karokon átívelő kutatásokban és innovációkban vesz részt. 18 TDK dolgozat témavezetője volt (8 első, 3 második, 3 harmadik hely), az OTDK-ra jutott 16 dolgozatból két első, két második és egy különdíjas, valamint egy „A legígéretesebb pályamű” díjat nyerte el. Hallgatóit mester és tanítványa szemlélettel mentorálja. Kutató diák programokat szervez az ELTE BTK anyanyelvi kutatóműhelyével.
Vendégoktatóként szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szakokon oktatásra felkérte a Veszprémi Egyetem (2008), Kodolányi János Főiskola (2009-2010), az Eszterházy Károly Főiskola (2011-2013) és a Szegedi Tudományegyetem (2010-2016). Szakmai gyakorlatvezető mentortanárként pedagógiatanár (MA) hallgatók gyakorlatát vezette 2010-2011-ben az Eszterházy Károly Főiskola, 2016-ban PhD-s hallgatóét az ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola megbízásából.
A tudományos közéletben 2002 óta vesz részt, MTA VEAB Neveléstudományi Szakbizottságának tagja, 2003-2007 között a Pedagógiai Mérési és Értékelési Munkacsoport titkári funkcióját töltötte be. 2009 óta MTA Köztestületi tag. Nemzetközi és hazai szakmai szervezetek tagja.
Az SZTE BTK Neveléstudományi Doktori Iskola két alkalommal kérte opponensnek házi védésre, egy alkalommal bizottsági tagnak, és két alkalommal opponensnek PhD védésen. 2017 májustól a Doktori Iskola oktatója.
Az ELTE BTK doktori iskolás hallgatóival TÁMOP kutatás keretében dolgozott együtt.
Kutatóként több meghívást kapott más intézmények kutatócsoportortjaiba, így az NSZFI munkatársaival a SzakMa projektben (2008-2009); az SZTE BTK kutatóival OTKA kutatásban senior kutatóként (2010-2013) és a "Diagnosztikus mérések fejlesztése" kutatásban munkacsomag koordinátorként (2012-2015); az SZTE és a KJF kutatóival egy értékelési standardokat kifejlesztő TÁMOP-ban értékelési szakértőként (2013); az ELTE BTK kutatóival TÁMOP programban szakértőként (2014-2015), a Dunaújvárosi Egyetem felsőoktatás-kutatásában szakértőként (2015-2016) vett részt.
Nemzetközi kutatási együttműködési tapasztalata két évtizedes. Az EU Comenius programján belül 1999 és 2002 között nemzetközi kutatási projekt magyar koordinátora volt. Két nemzetközi tanártovábbképző program hazai kidolgozója, négy alkalommal trénere az EU Comenius programjában (2001-2003). EU tapasztalatcserén és tanulmányúton (Cedefop program) kétszer járt, Erasmus+ programban négyszer volt vendégoktatóként. 2016 januártól egy újabb kutatóprogram hazai vezetője. Erasmusos hallgatóknak két kurzust oktat 2012 óta minden szemeszterben.
Szakértőként két évtizede dolgozik (közoktatási-; távoktatási-; tehetséggondozási területen) pedagógiai értékelési szaktudását alkalmazva; jelenleg közoktatási, valamint felsőoktatási területen az Európai Unió Erasmus+ partnermobilitás nemzetközi felsőoktatási pályázati bíráló szakértője.
Lektorként, bírálóként is dolgozik. Az OTDK konferenciáknak (2011-től); az SZTE Pedagógiai Értékelési Konferenciájának illetve angol megfelelőjének, a CEA-nak (2010-től), az AGTEDU konferenciának (2010-től) bírálója. Tudományos folyóiratok közül a GRADUS c. folyóirat szerkesztőségének tagja és lektora; a Magyar Pedagógia publikációinak bírálója 2008 óta. Kutatásmódszertan szakkönyv bírálója, lektora volt 2013-ban (Eötvös József Könyvkiadó számára).
Kutatásai a köz-, és a felsőoktatás gyakorlatát vizsgálják két évtizede széles tematikus tartalommal. Közoktatási kutatásai fókuszában a nevelési vizsgálatok állnak, felsőoktatási kutatásai legfőbb területei a pedagóguskutatás, és az alternatív tanítási és értékelési módszerek. 104 tudományos és oktatási közleményének 75%-a (79) fokozatszerzése után született, közülük 11 tanulmány, 3 könyvfejezet, 11 tudományos konferenciaközlemény (négy angol nyelvű). Hazai és nemzetközi konferenciákon rendszeresen ad elő, hazai és nemzetközi rendezvényeken is előad. 6 kötet szerkesztője, ezek egyike felsőoktatási tankönyv (11 saját fejezettel). Közleményeinek idézettsége a szakterületi számítás szerint fokozatszerzése utáni munkáira 60 (összesen 106, minden típusú független idézéssel 169).
Pályája első két évtizedében a közoktatás több szintjén, majd pedagógus-továbbképzésben dolgozott, 2001 óta tanít felsőoktatásban. Első diplomáját 1980-ban a győri Apáczai Csere János Tanítóképző Főiskolán szerezte kitüntetéssel tanítói alapszakon pedagógia és technika specializációval, ezt követően 17 évig általános iskolában dolgozott, öt évig tanítóként, később tanárként. Kutatói pályája főiskolás évei alatt indult diákköri keretek közt, majd 1981/82-ben technika tantárgyból az Országos Pedagógiai Intézet tanítási kísérletében vett részt. 1982-1985-ig az OPI Természettudományi és Technika Osztályának külső munkatársa lett, tananyagfejlesztéssel és lektorálással foglalkozott. 1985-1986-ban a Technika Tantárgyi Bizottság tagja.
Pedagógia szakos előadóként a József Attila Tudományegyetemen végzett kitüntetéssel 1986-ban.
1997-től 2003-ig a Fejér Megyei Pedagógiai Intézet értékelési szakreferense. Munkája mellett kutatással és fejlesztéssel is kezdett foglalkozni, megyei szakmai munkaközösségeket szervezett: a pedagógiai értékelésit az SZTE MTA Kutatócsoportjával, 2002-től az MTA VEAB keretén belül.
Pedagógiai értékelési szakértői diplomáját 2001-ben védte kitüntetéssel a SZTE-n, és kezdte doktori tanulmányait a Budapesti Műszaki Egyetem GTK Szakképzés-pedagógiai Multidiszciplináris Doktori Iskolájában, majd 2005-ben a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskolájában fejezte be. 2007 őszén summa cum laude minősítéssel doktorált neveléstudományból.
Felsőoktatási pályája 16 éve alatt több mint 50 különböző kurzust tartott, legtöbbet az oktatás- illetve a neveléselmélet, a kutatásmódszertan, a pedagógiai mérés és értékelés kapcsolódó tárgyaiban. Pedagógia szakon és tanárképzésben (SZTE) a pedagógus gondolkodáskutatás, a tanárrá válás folyamata, a tanulásfejlesztés és a tanári szerep témájú tárgyakat tanította. Választható kurzusai: tanulásmódszertan, és képesség- és tehetségfejlesztés témájúak.
Oktatói pályáját a Kodolányi János Főiskolán kezdte 2001-ben óraadóként, majd 2003-2009 közt tudományos munkatársi, adjunktusi, majd docensi beosztásban dolgozott. Az Eötvös Lóránd Tudományegyetem Tanító és Óvóképző Főiskolai Karán 2008 – 2010 között óraadóként neveléselméletet tanított és a csoportos megfigyelés kurzust vezette. A Szegedi Tudományegyetemen BTK Neveléstudományi Intézetében hét éve oktat. A 2009-ben egyetemi adjunktus (főállásban), 2012 októbertől 2015 decemberig tudományos munkatárs (fél főállásban), közben óraadó oktató (2016 nyárig).
A Kecskeméti Főiskolán (2016 júliustól: PAE, 2017 augusztusától Neumann János Egyetem) 2010-ben kezdett dolgozni docensként. Innovációs célú bizottságok tagja, kutatóműhely és hallgatói tutorprogram alapítója és vezetője, mentortanár, könyvsorozat kitalálója, szerkesztője, konferenciaszervező, Fenntartói Tanács és Kari Tanács tag. Karokon átívelő kutatásokban és innovációkban vesz részt. 18 TDK dolgozat témavezetője volt (8 első, 3 második, 3 harmadik hely), az OTDK-ra jutott 16 dolgozatból két első, két második és egy különdíjas, valamint egy „A legígéretesebb pályamű” díjat nyerte el. Hallgatóit mester és tanítványa szemlélettel mentorálja. Kutató diák programokat szervez az ELTE BTK anyanyelvi kutatóműhelyével.
Vendégoktatóként szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szakokon oktatásra felkérte a Veszprémi Egyetem (2008), Kodolányi János Főiskola (2009-2010), az Eszterházy Károly Főiskola (2011-2013) és a Szegedi Tudományegyetem (2010-2016). Szakmai gyakorlatvezető mentortanárként pedagógiatanár (MA) hallgatók gyakorlatát vezette 2010-2011-ben az Eszterházy Károly Főiskola, 2016-ban PhD-s hallgatóét az ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola megbízásából.
A tudományos közéletben 2002 óta vesz részt, MTA VEAB Neveléstudományi Szakbizottságának tagja, 2003-2007 között a Pedagógiai Mérési és Értékelési Munkacsoport titkári funkcióját töltötte be. 2009 óta MTA Köztestületi tag. Nemzetközi és hazai szakmai szervezetek tagja.
Az SZTE BTK Neveléstudományi Doktori Iskola két alkalommal kérte opponensnek házi védésre, egy alkalommal bizottsági tagnak, és két alkalommal opponensnek PhD védésen. 2017 májustól a Doktori Iskola oktatója.
Az ELTE BTK doktori iskolás hallgatóival TÁMOP kutatás keretében dolgozott együtt.
Kutatóként több meghívást kapott más intézmények kutatócsoportortjaiba, így az NSZFI munkatársaival a SzakMa projektben (2008-2009); az SZTE BTK kutatóival OTKA kutatásban senior kutatóként (2010-2013) és a "Diagnosztikus mérések fejlesztése" kutatásban munkacsomag koordinátorként (2012-2015); az SZTE és a KJF kutatóival egy értékelési standardokat kifejlesztő TÁMOP-ban értékelési szakértőként (2013); az ELTE BTK kutatóival TÁMOP programban szakértőként (2014-2015), a Dunaújvárosi Egyetem felsőoktatás-kutatásában szakértőként (2015-2016) vett részt.
Nemzetközi kutatási együttműködési tapasztalata két évtizedes. Az EU Comenius programján belül 1999 és 2002 között nemzetközi kutatási projekt magyar koordinátora volt. Két nemzetközi tanártovábbképző program hazai kidolgozója, négy alkalommal trénere az EU Comenius programjában (2001-2003). EU tapasztalatcserén és tanulmányúton (Cedefop program) kétszer járt, Erasmus+ programban négyszer volt vendégoktatóként. 2016 januártól egy újabb kutatóprogram hazai vezetője. Erasmusos hallgatóknak két kurzust oktat 2012 óta minden szemeszterben.
Szakértőként két évtizede dolgozik (közoktatási-; távoktatási-; tehetséggondozási területen) pedagógiai értékelési szaktudását alkalmazva; jelenleg közoktatási, valamint felsőoktatási területen az Európai Unió Erasmus+ partnermobilitás nemzetközi felsőoktatási pályázati bíráló szakértője.
Lektorként, bírálóként is dolgozik. Az OTDK konferenciáknak (2011-től); az SZTE Pedagógiai Értékelési Konferenciájának illetve angol megfelelőjének, a CEA-nak (2010-től), az AGTEDU konferenciának (2010-től) bírálója. Tudományos folyóiratok közül a GRADUS c. folyóirat szerkesztőségének tagja és lektora; a Magyar Pedagógia publikációinak bírálója 2008 óta. Kutatásmódszertan szakkönyv bírálója, lektora volt 2013-ban (Eötvös József Könyvkiadó számára).
Kutatásai a köz-, és a felsőoktatás gyakorlatát vizsgálják két évtizede széles tematikus tartalommal. Közoktatási kutatásai fókuszában a nevelési vizsgálatok állnak, felsőoktatási kutatásai legfőbb területei a pedagóguskutatás, és az alternatív tanítási és értékelési módszerek. 104 tudományos és oktatási közleményének 75%-a (79) fokozatszerzése után született, közülük 11 tanulmány, 3 könyvfejezet, 11 tudományos konferenciaközlemény (négy angol nyelvű). Hazai és nemzetközi konferenciákon rendszeresen ad elő, hazai és nemzetközi rendezvényeken is előad. 6 kötet szerkesztője, ezek egyike felsőoktatási tankönyv (11 saját fejezettel). Közleményeinek idézettsége a szakterületi számítás szerint fokozatszerzése utáni munkáira 60 (összesen 106, minden típusú független idézéssel 169).