• Szakmai életút
    • Önéletrajz
    • Szakmai közélet
    • Tudományos közélet
    • Nemzetközi tanulmányutak
  • Publikációk
    • Publikációs lista
    • Hivatkozások
  • Kutatás
    • Kutatási területek
    • Projektek, pályázatok
  • Témavezetés, mentorálás
    • Témavezetés
    • TDK, OTDK
    • Mentori munka >
      • Formálisan
      • Informálisan
  • Tanítás, kurzusok
    • Kurzusok
    • English courses
  • Szakértés, tanácsadás
    • Továbbképzés
    • Szakértés
    • Linkajánló
HERCZ MÁRIA PUBLIKÁCIÓS LISTÁJA
(PhD fokozat megszerzése után)

Kutatói pályám legfőbb jellemzői különféle adatbázisokban, tudományos honlapokon is megtalálhatóak.
Tudományos munkám összefoglalója:Országos Doktori Tanács Adatbázis   
Szakmai publikációim a Magyar Tudományos Művek Tárában

KÖNYVFEJEZET

1.Hercz Mária (2017): Önmenedzselés: kutatásokra épülő oktatói és mentortanári tanácsok. In: Bodoki Bernadett, Dinnyés Dorina, Hercz Mária, Kürtösi Lilla Csilla, Marozsi Myrtill Noella: S.O.S. Felvettek! Sikertippek és tanácsok felsőoktatást kezdő hallgatóknak. Pallasz Athéné Egyetem, Kecskemét. 2017. 4. fejezet.  

2.Hercz Mária (2011): A szociális és állampolgári kompetencia fejlesztésének lehetőségei a környezeti nevelés területén. In: Nahalka István (szerk.): Tapasztalatok és lehetőségek a kulcskompetenciáknak a környezeti nevelés területén megvalósítható fejlesztésével kapcsolatban; különös tekintettel középiskolákra és a szakképzésre és az intézményközi együttműködés lehetőségeire. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI), Budapest. 1-30.

3.Hercz Mária (2008): A képzők képzése új módszerekkel – lépések az iskola megújítása felé. In: Dr. Bábosik István, Dr. Koncz István (szerk.): A szociális életképesség megalapozása iskolában: PEM Tanulmányok. IX., Valóság – térkép tanulmányok VIII. Professzorok az Európai Magyarországért Egyesület, Budapest. 140-185.

SZERKESZTETT KÖTET

1.Hercz Mária (szerk., 2017): S.O.S. Felvettek! Sikertippek és tanácsok felsőoktatást kezdő hallgatóknak. Pallasz Athéné Egyetem, Kecskemét.

2.Hercz Mária, Koltói Lilla, Steklács János (szerk., 2016): Hallgatói kutatások: fókuszban az általános iskola: Válogatás a 2013 – 2015 közötti dolgozatokból. Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar, Kecskemét. Pedagógiai Műhely E-könyvtár könyvsorozat 4. Sorozatszerkesztő: Hercz Mária

3.Hercz Mária, Koltói Lilla (szerk., 2016): Hallgatói kutatások: fókuszban az óvoda: Válogatás a 2013 – 2015 közötti dolgozatokból. Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar, Kecskemét. Pedagógiai Műhely E-könyvtár könyvsorozat 3. Sorozatszerkesztő: Hercz Mária

4.Hercz Mária (szerk., 2016): Az aktív pedagógiától a flow-élményig: ’Legjobb gyakorlataink’ az általános iskolában. Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar, Kecskemét. Pedagógiai Műhely E-könyvtár könyvsorozat 2. Sorozatszerkesztő: Hercz Mária

5.
Hercz Mária (szerk., 2016.): Élmény-alapú tanulás az óvodában: ’Legjobb gyakorlataink’.. Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar, Kecskemét. Pedagógiai Műhely E-könyvtár könyvsorozat 1. Sorozatszerkesztő: Hercz Mária

FELSŐOKTATÁSI TANKÖNYV

1.Hercz Mária (szerk. 2015): Pályakezdő óvodapedagógusok túlélőkészlete: Önfejlesztő munkatankönyv. Szegedi Tudományegyetem, Szeged.

FEJEZET TANKÖNYVBEN, FELSŐOKTATÁSI JEGYZETBEN

1.Hercz Mária (2015): Előszó: Könyvbemutató és tanulási tanácsok. In: Hercz Mária (szerk.): Pályakezdő óvodapedagógusok túlélőkészlete: Önfejlesztő munkatankönyv. Szegedi Tudományegyetem, Szeged.

2.
Hercz Mária (2015): Az óvodapedagógus: emlékek és valóság. In: Hercz Mária (szerk.): Pályakezdő óvodapedagógusok túlélőkészlete: Önfejlesztő munkatankönyv. Szegedi Tudományegyetem, Szeged. 1. modul 1. fejezet

3.
Hercz Mária (2015): Pedagógusideáloktól a pedagógiai professzionalizmusig. In: Hercz Mária (szerk.): Pályakezdő óvodapedagógusok túlélőkészlete: Önfejlesztő munkatankönyv. Szegedi Tudományegyetem, Szeged. 1. modul 2. fejezet

4.
Hercz Mária (2015): A kisgyermek megismerése és fejlődéskövetése. In: Hercz Mária (szerk.): Pályakezdő óvodapedagógusok túlélőkészlete: Önfejlesztő munkatankönyv. Szegedi Tudományegyetem, Szeged. 2. modul 5. fejezet

5.
Hercz Mária (2015): Hatékony pedagógiai tervezés. In: Hercz Mária (szerk.): Pályakezdő óvodapedagógusok túlélőkészlete: Önfejlesztő munkatankönyv. Szegedi Tudományegyetem, Szeged. 3. modul 6. fejezet

6.
Hercz Mária (2015): Örömteli tanulás. In: Hercz Mária (szerk.): Pályakezdő óvodapedagógusok túlélőkészlete: Önfejlesztő munkatankönyv. Szegedi Tudományegyetem, Szeged. 3. modul 7. fejezet

7.
Hercz Mária (2015): Pozitív élettér kialakítás. In: Hercz Mária (szerk.): Pályakezdő óvodapedagógusok túlélőkészlete: Önfejlesztő munkatankönyv. Szegedi Tudományegyetem, Szeged. 3. modul 8. fejezet

8.
Hercz Mária (2015): Hatékony pedagógiai kommunikáció. In: Hercz Mária (szerk.): Pályakezdő óvodapedagógusok túlélőkészlete: Önfejlesztő munkatankönyv. Szegedi Tudományegyetem, Szeged. 3. modul 9. fejezet

9.
Hercz Mária (2015): Summa summarum: szempontok és chech-listák. In: Hercz Mária (szerk.): Pályakezdő óvodapedagógusok túlélőkészlete: Önfejlesztő munkatankönyv. Szegedi Tudományegyetem, Szeged. 5. modul 12. fejezet

10.
Hercz Mária (2015): Nosce te ipsum: ismerd meg önmagad! In: Hercz Mária (szerk.): Pályakezdő óvodapedagógusok túlélőkészlete: Önfejlesztő munkatankönyv. Szegedi Tudományegyetem, Szeged. 5. modul 14. fejezet

11.
Hercz Mária, Takács Nikolett (2015): Önismereti és önfejlesztő gyakorlatok. In: Hercz Mária (szerk.): Pályakezdő óvodapedagógusok túlélőkészlete: Önfejlesztő munkatankönyv. Szegedi Tudományegyetem, Szeged. 5. modul 15. fejezet

TANULMÁNYOK (FOLYÓIRATBAN, TANULMÁNYKÖTETBEN)

Önálló tanulmányok

1.Hercz Mária (2016): Narratívák mint a pedagógusjelöltek szakmai szocializációjának indikátorai. In: Reményi Andrea Ágnes, Sárdi Csilla, Tóth Zsuzsa (szerk.): Távlatok a mai magyar alkalmazott nyelvészetben. Tinta Könyvkiadó, Budapest. 88-100.

2.
Hercz Mária (2015): Pedagógushallgatók pályaszocializációjának alakulása a tanítási gyakorlatokon. In: Major Éva, Veszelszki Ágnes (szerk.): A tanárrá válás és a tanárság kutatása: A magyar nyelv és irodalom, az idegen nyelvek és a művészetek műveltségi területen. Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest. 9-27.

3.
Hercz Mária (2008): Professzionális tanárképzés és -továbbképzés az Európai Unióban 2.: Finnország, Hollandia, Németország, és az Egyesült Királyság példája. Iskolakultúra 18. évf. 5-6. sz. 50-65.

4.
Hercz Mária (2008): Professzionális tanárképzés az Európai Unióban 1.: Finnország, Hollandia, Németország, és az Egyesült Királyság példája Iskolakultúra 18. évf. 3-4. sz. 96-123.
 
Tanulmányok társszerzővel


5.
Hercz Mária, Takács Nikolett (2016): Óvodapedagógus és tanító szakos elsőévesek pedagógus példaképei a társadalmilag elvárt személyiségjegyek tükrében: Comparing The Official Criterions Of ‘Good Teacher’ With Freshmen’s Models.  GRADUS 3:(2) 397-405.

6.T
óth Viktória, Hercz Mária (2016): Észtország a PISA legeredményesebb oktatási rendszerei között: okfeltárás és reflexiók észt források tükrében. MAGYAR PEDAGÓGIA 116:(3) pp. 315-337. 

7.
Török Erika, Brindza Attila, Hercz Mária, Koltói Lilla, Pap-Szigeti Róbert, Rigó Róbert (2016): TALENTUM: hallgatói sikerességet támogató és tanulást segítő pilot program a Kecskeméti Főiskolán. In: Fodorné Tóth Krisztina (szerk.): Felsőoktatási kihívások: Alkalmazkodás stratégiai partnerségben. MELLearN Felsőoktatási Hálózat az életen át tartó tanulásért Egyesület, Pécs, 76-85.

8.
Hercz Mária, Koltói Lilla, Pap-Szigeti Róbert (2013): Hallgatói kompetenciaértékelés és modell-kutatás. Felsőoktatási MŰHELY, 1.83-97.

9.
Hercz Mária, Nguyen Thanh Nikolett, Petró Tímea (2010): A tanári szövegértés-fejlesztő és az IKT-kompetencia vizsgálata. Anyanyelv-pedagógia 2:  259.

10.
Mária Hercz, Kálmán Sántha (2010): How Pedagogy and Architecture Meet in Pedagogical Spaces. ERUDITIO - EDUCATIO 5:(3-4). 111-124.

11.
Hercz Mária, Sántha Kálmán (2009): Pedagógiai terek iskolai implementációja: Architektúra és funkcionális terek a mindennapok pedagógiai világában. Iskolakultúra XIX évf. 9. sz. 78-94.

KONFERENCIAKÖTETBEN MEGJELENT
TUDOMÁNYOS KÖZLEMÉNYEK


Referált nemzetközi konferenciákon

1.
Mária Hercz, Lilla Koltói, Róbert Rigó (2014): Competences for the Success of Students Learning in Dual Training System: The Firms’ Voice. In: Andrea Ádámné Major, Lóránt Kovács, Zsolt Csaba Johanyák, Róbert Pap-Szigeti (szerk.): Proceedings of TEAM 2014: 6th International Scientific and Expert Conference of the International TEAM Society. Kecskeméti Főiskola Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskolai Kar, Kecskemét. 206-210

2.
Mária Hercz, Lilla Koltói, Róbert Pap-Szigeti, Erika Török (2014): Assessing Competencies of Freshmen: an On-line Measurement in the College. In: Andrea Ádámné Major, Lóránt Kovács, Zsolt Csaba Johanyák, Róbert Pap-Szigeti (szerk.): Proceedings of TEAM 2014: 6th International Scientific and Expert Conference of the International TEAM Society. Kecskeméti Főiskola Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskolai Kar, Kecskemét. 202-205.

3.
Maria Hercz  (2013): Motivated learning in positive school climate: ‘Children’s voice’ about their school and learning. In: Czékus Géza (szerk.): Motiváció–Figyelem–Fegyelem. Motivacija–Odrzavanje Paznje Ucenika. Motivation–Attention–Discipline.: VII. Nemzetközi Tudományos Konferencia, Szabadka, Szerbia. 2013. október 4–5.; 7th International Scientific Conference, Subotica, Serbia,. Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka. Szerbia 460-475.

4.
Mária Hercz (2013): Beliefs of student teachers and parents on their action aimed at support of learning. In: György Juhász, Kinga Horváth, Zuzana Árki, József Keserű, Attila Lévai, Zoltán Seben (szerk.): Új kihívások a tudományban és az oktatásban - Teológiai szekció: Zborník medzinárodnej vedeckej konferencie Univerzity J. Selyeho - 2013. "Nové vyzvy vo vede a vo vzdelávaní". Sekcia teologickych vied. Selye János Egyetem, Komárno. Szlovákia 122-128.

5.
Hercz Mária (2011): Módszertani megújulás a felsőoktatásban: a portfólió és a projekttechnika In: Nagy Melinda (szerk.): A tudomány és az oktatás a tudásközpontú társadalom szolgálatában = Zborník III. Medzinárodnej vedeckej konferencie: „Veda a vzdelávanie na podporu vzdelanostnej spoločnosti“: A Selye János Egyetem III. Nemzetközi Tudományos Konferenciájának tanulmánykötete. Selye János Egyetem, Komárom. 345-353.

Referált hazai konferenciákon

6.Hercz Mária (2012): A pedagógusok gondolkodásának átalakulása: mítosz vagy valóság? In: Buda András, Kiss Endre (szerk.): Interdiszciplináris pedagógia és a felsőoktatás alakváltozásai : a VII. Kiss Árpád Emlékkonferencia előadásainak szerkesztett változata.  Debreceni Egyetem Neveléstudományok Intézete, Debrecen. 305-314.

7.
Hercz Mária (2011): Az együttműködésen alapuló tanulás keretei a felsőoktatásban In: Ferencz Árpád (szerk.): Erdei Ferenc VI. Tudományos Konferencia. Kecskeméti Főiskola Kertészeti Főiskolai Kar, Kecskemét. 2. kötet 190-194.
 
Nem referált hazai konferenciákon

8.Hercz Mária (2016): Tanítási stratégiák és módszerek a tanuló-központú pedagógia érdekében. In: Hercz Mária (szerk.): Az aktív pedagógiától a flow-élményig: ’Legjobb gyakorlataink’ az általános iskolában. Pedagógiai Műhely E-könyvtár 2.  Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar, Kecskemét. 1. 1-6.

9.
Hercz Mária (2016): Tanítunk, vagy nem tanítunk? A tanulás újraértelmezése az óvodában. In: Hercz Mária (szerk.): Élmény-alapú tanulás az óvodában: ’Legjobb gyakorlataink’. Pedagógiai Műhely E-könyvtár 1. Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar, Kecskemét. 2016. pp. 5-11. 

10.
Hercz Mária (2016): Optimista gyermekek nevelése térben és időben. In: Hercz Mária (szerk.): Élmény-alapú tanulás az óvodában: ’Legjobb gyakorlataink’. Pedagógiai Műhely E-könyvtár 1. Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar, Kecskemét. 2016. pp. 42-47. 

11.
Hercz Mária (2013): Az óvodapedagógusok közösségében rejlő szakmai potenciál: az intézményi és önértékelés szerepe és módszerei. In: Nagy Jenőné, Szabics István (szerk.): 40. Óvodapedagógiai Nyári Egyetem: Minőségi intézményes nevelés a változások tükrében. TIT, Kecskemét. 1-12.
 
TOVÁBBI TUDOMÁNYOS MUNKÁK
ABSZTRAKTOK

Referált nemzetközi konferenciákon

1.Hercz Mária, Koltói Lilla, Török Erika (2016): TALENTUM: Tanulást támogató pilot program a Kecskeméti Főiskolán. 12. MELLEarN Nemzeti és Nemzetközi Lifelong Learning Konferencia, Budapest, 2016. április 21-22. 13.

2.
Hercz Mária (2017): A pedagógia Bermuda-háromszöge: hová tűnt a mentálhigiéné. In: Iván Devosa, Ágnes Maródi, Zsuzsanna Buzás, János Steklács (szerk.): International HEART 2017 Conference: Program and abstracts of the conference. Kecskemét, 2017.03.08 . Kecskemét: Pallasz Athéné Egyetem, 2017. pp. 18-19.

3.
Hercz Mária (2015): Effective strategies for improving teaching and learning in teacher training: 'active learning' and non-traditional evaluation. In: Csíkos Csaba, Gál Zita (szerk.): PÉK 2015 = [CEA 2015]: XIII. Pedagógiai Értékelési Konferencia = [13th Conference on Educational Assessment]: Program; Előadás-összefoglalók = [Program; Abstracts]. SZTE BTK Neveléstudományi Doktori Iskola, Szeged, 145.

4.
Hercz Mária, Koltói Lilla (2015): Exploration and measurement of student teachers' views of professionals and professional self-concepts. In: Csíkos Csaba, Gál Zita (szerk.): PÉK 2015 = [CEA 2015]: XIII. Pedagógiai Értékelési Konferencia = [13th Conference on Educational Assessment]: Program; Előadás-összefoglalók = [Program; Abstracts]. SZTE BTK Neveléstudományi Doktori Iskola, Szeged, 148.

5.
Mária Hercz, Lilla Koltói (2013): Students’ Competence Map: Developing a Measure of Competence. In: Józsa Krisztián, Fejes József Balázs (szerk.): PÉK 2013. XI. Pedagógiai Értékelési Konferencia: CEA 2013. 11th Conference on Educational Assessment. SZTE BTK Neveléstudományi Doktori Iskola, Szeged. 92.

6.
Hercz Mária, Sántha Kálmán (2009): A pedagógiai architektúra multifunkciós jellege. In: Nagy M (szerk.): A Selye János Egyetem „Oktatás – Tudomány – Társadalom“ I. Nemzetközi Tudományos Konferenciájának tanulmánykötete. Selye János Egyetem, Révkomárom. 1.

7.
Hercz Mária (2008): Differences between the Teachers’ Thinking about Children’s Cognitive Improvement In: Karlovitz János Tibor (szerk.): Current issues in education: 1st International Conference for Theory and Practice in Education Current Issues in Education: 23 May 2008, Fürstenfeld : programme, abstracts. Association of Educational Sciences, Budapest. 27.

Referált hazai konferenciákon

12.
Hercz Mária (2014): Pedagógiai értékelés három perspektívából: értékelési szakértők, gyakorló pedagógusok és pedagógusjelöltek meggyőződései. In: Korom Erzsébet, Pásztor Attila (szerk.): PÉK 2014 [CEA 2014]: XII. Pedagógiai Értékelési Konferencia [12th Conference on Educational Assessment]: Program; Előadás-összefoglalók [Program; Abstracts]. SZTE BTK Neveléstudományi Doktori Iskola, Szeged. 130.

13.
Hercz Mária, Tarjáni Dorina (2014): Tradíciók, ünnepek, nevelés, vagy öncélú didaxis az óvodában? In: Pető Judit, Lipócziné Csabai Sarolta, Kovács Lóránt (szerk.): AGTEDU 2014. A Magyar Tudomány Ünnepe alkalmából rendezett 15. tudományos konferencia a Kecskeméti Főiskolán: „Messze látó tudomány: felelős válaszok a jövőnek.”. KEFO, Kecskemét. 4.

14.
Hercz Mária, Szuhai Kata (2014): A "Think-Pair-Share” módszer. In: Pető Judit, Lipócziné Csabai Sarolta, Kovács Lóránt (szerk.): AGTEDU 2014. A Magyar Tudomány Ünnepe alkalmából rendezett 15. tudományos konferencia a Kecskeméti Főiskolán: „Messze látó tudomány: felelős válaszok a jövőnek.”. KEFO, Kecskemét. 3.

15.
Hercz Mária, Koltói Lilla (2014): A duális képzés partnerigényeinek feltérképezése. In: Pető Judit, Lipócziné Csabai Sarolta, Kovács Lóránt (szerk.): AGTEDU 2014. A Magyar Tudomány Ünnepe alkalmából rendezett 15. tudományos konferencia a Kecskeméti Főiskolán: „Messze látó tudomány: felelős válaszok a jövőnek.”. KEFO, Kecskemét. 7.

16.
Mária Hercz (2014): Children's Beliefs about their Learning and School Life. In: Korom Erzsébet, Pásztor Attila (szerk.): PÉK 2014 [CEA 2014]: XII. Pedagógiai Értékelési Konferencia. 12th Conference on Educational Assessment: Program; Előadás-összefoglalók [Program; Abstracts]. SZTE BTK Neveléstudományi Doktori Iskola, Szeged. 112.

17.
Hercz Mária (2013): Tanárjelölt egyetemisták "majdnem naív" pedagógiai gondolkodása a pedagógusokról és a tanításról. In: Buda András, Kiss Endre (szerk.): Interdiszciplináris pedagógia és fenntartható fejlődés: VIII. Kiss Árpád Emlékkonferencia: Tartalmi összefoglalók. Kiss Árpád Archivum Könyvtára; Debreceni Egyetem, Debrecen. 38.

18.
Hercz Mária, Molnár György (2012): Pedagógiai paradoxonok: Pillanatképek a szakképzésben tanítókról. In: Benedek András, Tóth Péter, Vedovatti Anildo (szerk.): A munka és nevelés világa a tudományban : XII. Országos Neveléstudományi Konferencia. Közoktatási Vezetők Képzéséért Oktatási és Nevelésfejlesztési Alapítvány, Miskolc. 67.

19.
Hercz Mária (2012): Óvodapedagógus hallgatók szakmai szocializációjának segítése nem-hagyományos tanítási-tanulási módszerekkel. In: Benedek András, Tóth Péter, Vedovatti Anildo (szerk.): A munka és nevelés világa a tudományban: XII. Országos Neveléstudományi Konferencia. Közoktatási Vezetők Képzéséért Oktatási és Nevelésfejlesztési Alapítvány, Miskolc. 327.

20.
Hercz Mária (2011): Szülői nézetek a gyermekek tanulásáról és a tanulás-segítés módjáról: szimpóziumi előadás. In: Hegedűs Judit, Kempf Katalin, Németh András (szerk.): Közoktatás, pedagógusképzés, neveléstudomány - a múlt értékei és a jövő kihívásai: XI. Országos Neveléstudományi Konferencia, program és összefoglalók. MTA Pedagógiai Bizottság, Budapest. 165.

21.
Hercz Mária (2011): A pedagógusok gondolkodásának átalakulása: mítosz, vagy valóság? In: Buda András, Kiss Endre (szerk.): Interdiszciplináris pedagógia és a felsőoktatás alakváltozásai: VII. Kiss Árpád Emlékkonferencia, Tartalmi összefoglalók. Kiss Árpád Archivum Könyvtára; DE Neveléstudományok Intézete, Debrecen. 27.

22.
Hercz Mária (2011): Hozott anyagból dolgozunk?: Szakképzésben dolgozó pedagógusok tanítványaik fejleszthetőségéről és fejlesztéséről In: Ferencz Árpád (szerk.): Erdei Ferenc VI. Tudományos Konferencia. Kecskeméti Főiskola Kertészeti Főiskolai Kar, Kecskemét. 9.

23.
Hercz Mária (2010): Pedagógiai kurzusok tanítása és értékelése portfóliós- és projekttechnikával: tematikus előadás. In: Molnár Éva, Kasik László (szerk.): PÉK 2010: VIII. Pedagógiai Értékelési Konferencia: Program és tartalmi összefoglalók. SZTE BTK Neveléstudományi Doktori Iskola, Szeged. 95.

24.
Hercz Mária (2010): A dán tanárképzés problémái és paradigmái az ezredfordulótól napjainkig. In: Csíkos Csaba, Kinyó László (szerk.): "Új törekvések és lehetőségek a 21. századi neveléstudományokban" 10. Országos Neveléstudományi Konferencia. Program és összefoglalók. SZTE BTK Neveléstudományi Intézet; MTA Pedagógiai Bizottság, Budapest. 115.

25.
Hercz Mária (2010): „A tanárok számítanak”, avagy honnan származik a pedagógiai tudás?: A formális, non-formális és informális hatások. Tematikus előadás. In: Csíkos Csaba, Kinyó László (szerk.): "Új törekvések és lehetőségek a 21. századi neveléstudományokban" 10. Országos Neveléstudományi Konferencia. Program és összefoglalók. SZTE BTK Neveléstudományi Intézet; MTA Pedagógiai Bizottság, Budapest. 209.

26.
Hercz Mária (2010): A projektoktatás szerepe az élethosszig tartó tanulásra való felkészítésben In: Karlovitz János Tibor (szerk.): Oktatás, nevelés, élethossziglani tanulás: Neveléstudományi Egyesület Konferenciája : Részletes program, tartalmi összefoglalók. Neveléstudományi Egyesület, Budapest.

27.
Hercz Mária (2009): A szövegértés-fejlesztő kompetencia vizsgálata pedagógusok körében.Vályi András Anyanyelv-pedagógiai Konferencia, Magyar Nyelvtudományi Társaság (MNYT), Budapest.

28.
Hercz Mária (2009): Útkeresés kompetenciatérképpel: Egy multifunkcionális értékelési-és fejlesztési eszköz a pedagógiai gyakorlatban. SZAKMA - a XXI. század szakiskolája program. Országos mérési és értékelési konferenciája. Budapest, Magyarország, 2009.09.10. Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet, Budapest

29.
Hercz Mária (2009): Hatékonyságnövelés és szakmai szocializáció portfólió- és projekttechnikával. Bölcsész- és Társadalomtudományi Konferencia, Dunaújvárosi Főiskola (DF), Dunaújváros.

30.
Hercz Mária, Sántha Kálmán,  (2009): Architektúra és funkcionális terek az iskola világában. In: Bárdos Jenő, Sebestyén József (szerk.): Neveléstudomány – Integritás és integrálhatóság: Inter- és multidiszciplináris szemlélet, többnyelvűség, multikulturalitás az oktatás és nevelés elmé letében és gyakorlatában: IX. Országos Neveléstudományi Konferencia : Program, tartalmi összefoglalók. Pannon Egyetem, Veszprém. 152.

31.
Hercz Mária (2008): Pedagógus-kompetenciák és dilemmák a hétköznapok gyakorlatában In: Csíkos Csaba (szerk.): PÉK 2008 : VI. Pedagógiai Értékelési Konferencia: Tartalmi összefoglalók. SZTE BTK Neveléstudományi Doktori Iskola, Szeged. 49.

ISMERETTERJESZTŐ CIKK, ESSZÉ, PUBLICISZTIKA

1.Hercz Mária (2015): Játékra épülő öröm-számtan tudományos alapokon: Józsa Krisztián A számolás fejlesztése 4-8 éves korban című könyvének recenziója. Óvodai Nevelés LXVIII. évf. 9.

2.
Kálmán Orsolya, Koltói Lilla (szerk. 2013): Hazai oktatási-fejlesztési tapasztalatok: Szakértői kerekasztal-beszélgetés. Beszélgetőtársak: Derényi András, Estefánné Varga Magdolna, Hercz Mária, Katona Nóra, Szivák Judit, Weiszburg Tamás. Felsőoktatási MŰHELY, 2.  23-38.

3.
Mayer József (szerk.): „…a tanulásközpontú paradigma átszövi a köz- és felsőoktatást és a mindennapi életünket is”: Beszélgetés a Tanárképzés Napja alkalmából. Interjút adta: Hercz Mária, Poór Zoltán, Pfister Éva, Vass Vilmos. Új Pedagógiai Szemle 59. évf. 11.sz. 97-102.

4.
Hercz Mária (2008): Kongresszusi értékelő. Osztályfőnökök Országos Egyesülete honlapja: Háttér rovat. Elektronikus publikáció. 2008. szeptember 3.

5.
Hercz Mária (2008): Nem egyedül az iskola az oktatás fellegvára. Fejér Megyei Hírlap 2008. március 8. Hétvége melléklet (papír alapon); elektronikus megjelenés 2008. március 10.

6.
Hercz Mária (2008): Rekviem a pedagógiai intézetekért. In: Földes Petra (szerk.): Az iskola dolga. virtuális nevelésügyi kongresszus az Ofoe honlapján: 2007. november - 2008. június. Budapest: OFOE; Önkonet, 2008. 58-64.
 
EGYÉB [1]
 
Oktatási segédanyag tanulmánykötetben

1.Hercz Mária (2009): A felsőoktatás modern módszertana II.: Oktatási segédanyag tanulmánykötetben In: Mócz Dóra (szerk.): A felsőoktatás rendszerszintű változásaihoz kapcsolódó rövid ciklusú képzések c. pályázat: HEFOP tanulmánykötet. Kodolányi János Főiskola (KJF), Székesfehérvár. 111-128.

Előadások nemzetközi programokon, rendezvényeken

2.Mária Hercz (2013): Hungarian Education System: Teaching and Developing Strategies and Methods in Hungary (focusing on Kecskemét College and University of Szeged). In: Eija Liisa Sokka-Meaney (szerk.): EU Cedefop Program: Teachers' and trainers' initial training, recruitment and evaluation: The teaching profession, teacher education and basic education. University of Joensuu, Faculty of Education, Joensuu. 1-34.

3.
Maria Hercz (2010): Education, Teachers’ Education and In-service Teacher Education in Hungary: An Overview. Regional teacher training programmes to recruit an retain quality teachers. EU Cedefop program, Dánia, Holboek, 2010. március 22 

4.
Maria Hercz (2010): How to develop ability of student-teachers in pedagogical courses with using portfolio and project technics? In: Tiemensma, B. D. (szerk.): Regional teacher training programmes to recruit an retain quality teachers. College Publications, Holbaek. 1-16.

Referált konferencia előadás

5.Hercz Mária (2015): Alternatív értékelési módszerek alkalmazási lehetőségei a duális képzésben. Dr. Ferencz Árpád (szerk.): II. Gazdálkodás és Menedzsment Tudományos Konferencia Programfüzet. Kecskemét, 2015. augusztus 27. 13.

Nem referált konferencia előadás

6.Hercz Mária (2017): Kiskamaszok és tanáraik meggyőződései az értékelésről. In: X. Miskolci Taní-tani Konferencia. Miskolc. 2017.02.03. 

7.
Hercz Mária (2016): Az örömteli tanulás alappillérei: 4. osztályosok tanítás- és tanulásképe. In: Lőrinc Ildikó (szerk.): XX. Apáczai Napok Nemzetközi Tudományos Konferencia Absztraktok: Semper reformare. 2016. október 26-27. Győr. 38.

Meghívottként plenáris konferenciaelőadás

8.
Hercz Mária (2015): A tanárrá válás és mentorálás kérdőíves vizsgálata: pleráris előadás. Bölcsészet és művészetpadagógiai kutatások, fejlesztések és tananyagok a tanárképzés támogatására projektzáró konferencia. 2015 szeptember 15., ELTE BTK, Budapest

9.
Hercz Mária (2012): Élményszerző tanulás és képességfejlesztés kisiskolás korban: A tanulás játékos tanításától a tükörtechnikákig. Tehetségnap: Regionális továbbképzés. Konferencia helye, ideje: Orosháza, Magyarország, 2012.04.04. Orosháza: Paper 5.

10.
Hercz Mária (2010): Közelkép és távlatok: elsőéves hallgatóink kompetenciatérképe, és az átrajzolás lehetőségei: plenáris előadás. Diskurzus a kompetenciákról: képzés és gyakorlat konferencia. Kecskeméti Főiskola, Kecskemét

Előadás tudományos rendezvényen

11.Hercz Mária (2015): Boldogan tanulni: optimista gyermeknevelés egy pesszimista világban. Titkok és örömök: flow-pedagógia a családban és a tanulásban. Kutatók Éjszakája, 2015, 09.25. KEFO Tanítóképző Főiskolai Kar, Kecskemét

12.
Hercz Mária (2015): Boldogan tanulni: flow-szülő, flow-gyerek, örömpedagógia a családban. Titkok és örömök: flow-pedagógia a családban és a tanulásban. Kutatók Éjszakája, 2015, 09.25. KEFO Tanítóképző Főiskolai Kar. Kecskemét.

13.
Hercz Mária (2013): Az egész napos iskola és az iskolaotthon mint lehetőség az iskola hatékonyságának növelésére. Előadás és segédanyag elméleti összefoglalóval és módszer-gyűjteménnyel. Maros-Körös Köze Oktatási és Kulturális Közhasznú Egyesület regionális szakmai továbbképzése, Orosháza, 2013. április 26. 1-40.

Tanulmány 

14.Hercz Mária (2008): Zárótanulmány: a kompetenciamérés elméleti alapjai. (Kutatási zárójelentés: kézirat). SzakMA. A XXI. század szakiskolája. Szakiskolai Fejlesztési Program. Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet, Budapest. 1-17.

[1] Az MTA II. Filozófiai és Történeti Osztálya tudományterületi összegzésben nem szereplő tételek

Elérhetőségek:
Picture
Picture
Picture
oktataskutatok@gmail.com
  • Szakmai életút
    • Önéletrajz
    • Szakmai közélet
    • Tudományos közélet
    • Nemzetközi tanulmányutak
  • Publikációk
    • Publikációs lista
    • Hivatkozások
  • Kutatás
    • Kutatási területek
    • Projektek, pályázatok
  • Témavezetés, mentorálás
    • Témavezetés
    • TDK, OTDK
    • Mentori munka >
      • Formálisan
      • Informálisan
  • Tanítás, kurzusok
    • Kurzusok
    • English courses
  • Szakértés, tanácsadás
    • Továbbképzés
    • Szakértés
    • Linkajánló