Tudományos kutatások tematikusan 2008-ig
A téma kutatásának kezdete: SZTE BTK Pedagógiai értékelési szakértő szak (2000) Folytatás: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem GTK Szakképzés-pedagógiai Multidiszciplináris Doktori Iskola 2001- 2003, majd Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola 2004-től.
Kutatásom célja a pedagógusok gondolkodásának, szakmai tudásának, az gyermekek kognitív fejlődéssel kapcsolatos nézeteinek megismerése.
Kutatásom fő kérdése, hogy milyen implicit teóriáikkal, prekoncepciókkal rendelkeznek a gyermekek kognitív fejlődésével kapcsolatban a pedagógusok. Célom tehát prekoncepcióinak kutatása, előfeltevéseik feltárása.
Feltételezésem – és egy korábbi (1985) kutatásom alapján feltételezem, hogy a különböző intézménytípusokban, illetve korosztályokkal dolgozó pedagógusok nézetei jelentősen különböznek – végzettségüktől szinte függetlenül.
A vizsgálat empirikus részében a pedagógusuknak az oktatásra és a gyermekek kognitív fejlődésére vonatkozó tudását és elgondolásait szeretném feltárni, és összehasonlítani azzal a tudás-koncepcióval, amit a hazai és nemzetközi szakirodalom alapján a tarárok szakmai tudásával kapcsolatban kívánatosnak tarthatunk, illetve meghatározni azokat a pontokat, amelyek az egyes pedagóguscsoportok gondolkodása közötti különbséget jellemzik.
Az elővizsgálatban közel 700 pedagógus adatait dolgoztam fel. Jelenleg dolgozom a vizsgálat kérdőívén, melyet 2006. februárjában töltetek ki. Terveim szerint disszertációm őszre készül el.
A téma kutatásának kezdete: (1997).
A téma kutatásának kezdete: (1998).
- A pedagógusok gondolkodása a gyermekek kognitív fejlődéséről
A doktori disszertáció témavezetője: Dr. Csapó Benő, DSc
A téma kutatásának kezdete: SZTE BTK Pedagógiai értékelési szakértő szak (2000) Folytatás: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem GTK Szakképzés-pedagógiai Multidiszciplináris Doktori Iskola 2001- 2003, majd Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola 2004-től.
Kutatásom célja a pedagógusok gondolkodásának, szakmai tudásának, az gyermekek kognitív fejlődéssel kapcsolatos nézeteinek megismerése.
Kutatásom fő kérdése, hogy milyen implicit teóriáikkal, prekoncepciókkal rendelkeznek a gyermekek kognitív fejlődésével kapcsolatban a pedagógusok. Célom tehát prekoncepcióinak kutatása, előfeltevéseik feltárása.
Feltételezésem – és egy korábbi (1985) kutatásom alapján feltételezem, hogy a különböző intézménytípusokban, illetve korosztályokkal dolgozó pedagógusok nézetei jelentősen különböznek – végzettségüktől szinte függetlenül.
A vizsgálat empirikus részében a pedagógusuknak az oktatásra és a gyermekek kognitív fejlődésére vonatkozó tudását és elgondolásait szeretném feltárni, és összehasonlítani azzal a tudás-koncepcióval, amit a hazai és nemzetközi szakirodalom alapján a tarárok szakmai tudásával kapcsolatban kívánatosnak tarthatunk, illetve meghatározni azokat a pontokat, amelyek az egyes pedagóguscsoportok gondolkodása közötti különbséget jellemzik.
Az elővizsgálatban közel 700 pedagógus adatait dolgoztam fel. Jelenleg dolgozom a vizsgálat kérdőívén, melyet 2006. februárjában töltetek ki. Terveim szerint disszertációm őszre készül el.
- A pedagógiai értékelés lehetőségei és módszerei
A téma kutatásának kezdete: (1997).
- A nevelőmunka értékelése(1997-től folyamatosan) Cél: komplex mérőeszközökkel a nevelés eredményeinek, illetve a tanulók iskolához, közösséghez, tanuláshoz való viszonyának és személyiségének megismerése abból a célból, hogy a s személyiség- és közösségfejlesztés iskolai céljai és programja folyamatorientált lehessen, konkrét eredményekre épülhessen. Az eltelt évek alatt kb. 5000 tanulót mértem fel 7– 10 – 13 éves korban, illetve kb. 600 középiskolást. A vizsgálatok általában az iskola belső fejlesztő-munkáját segítik.
- A pedagógusmunka értékelésének mentálhigiénés hatása(1997) kutatótárssal a Fejér Megyei Pedagógiai Szolgáltató Intézetben Közoktatási Modernizációs Alap pályázat keretében
- A képességek fejlődése és fejlesztése(1998 és 2002 között az FMPSZI-ben) SZTE Képességkutató Csoport kutatásainak szervezése Fejér megyében, a pedagógiai értékelési kultúra fejlesztése a részt vevő iskolákban továbbképzésekkel, az eredmények értelmezése és a fejlesztési lehetőségek kidolgozása az erre igényt tartó iskolákban.
- Képességmérés és fejlesztés 5-9 éves korban. (1999-2003 az FMPSZI-ben) Részvétel a SZTE dr. Nagy József vezette kutatásainak és fejlesztő-kísérletének szervezésében, majd a továbbképzéseken résztvevő pedagógusok és más – pályázati forrásból a munkát finanszírozni tudó – iskolák fejlesztő-munkájának támogatása. Részvétel a megye önkormányzatainak pályázatírási munkájában, majd az OM-pályázatokon győztesek településein mérési tanfolyamok tartása, vizsgálatok végzése és feldolgozása, a pedagógusok felkészítése a fejlesztő-feladatok kidolgozására. (Referencia: Mór város, itt a képességmérésre- és fejlesztésre az összes tanítót felkészítettük, a tevékenység beépült az alsó tagozat munkájába, éveken keresztül minden első és második osztályos gyermeket megvizsgáltak, fejlesztettek)
- Az iskola belső mérési és értékelési rendszerének kidolgozása(1997-2003 az FMPSZI-ben). Különféle OM - pályázatok keretében standardizált tudásszintmérő tesztek kifejlesztése, feladat- és tesztbank létrehozása Fejér megye iskoláinak számára. Tudás- és képességmérések.
- A portfoliós értékelés lehetőségei a projekt-munkában Eredeti címe: PortfolioEvaluationon Project Work(Examples of goodpractice) (2002 – 2003). EU Comenius pályázat keretében három EU-tagállam pedagógus-továbbképzésben dolgozó munkatársával 35 órás nemzetközi tanár-továbbképzést dolgoztunk ki, és szerveztünk meg, a magyarországit én. Helyszínek: Székesfehérvár 2002. szeptember; Portugália, Almada Tejo, 2003. május
- Mentálhigiéné, egészségnevelés és drogprevenció
A téma kutatásának kezdete: (1998).
- A pedagógusok mentálhigiénés továbbképzésének kifejlesztésével foglalkoztam, előbb a Pedagógus, iskola, egészség c. tanfolyamot dolgoztam ki (1998), majd OM-pályázat keretében 60 pedagógust képezhettünk ki ingyenesen az FMPSZI-ben. Belső kutatások kísérték.
- A mentálhigiéné alapjai c. 30 órás tanfolyamot dolgoztam ki az akkreditált pedagógusképzések indulásakor (1999), majd részt vettem a pedagógusok képzésében. OM-pályázatokból az évek alatt szinte a megye minden iskolájában volt olyan szakember, aki részt vett a képzésben. Tervünk egy mentálhigiénés és drogprevenciós segítő hálózat létrehozása volt. Párhuzamos kutatás: iskolai helyzetelemzések és tervkészítés.
- Segíthetünk? címmel egészségnevelési és drogprevenciós munkát segítő folyóiratot hoztunk létre nyertes OM pályázatból szaktanácsadó kollégáimmal, amely forráshiány miatt csak 2 számot élt meg (ingyenesen a megye összes általános és középiskolája számára)
- Egészségnevelési és drogprevenciós pályázatISM., (2000) kidolgozó és program-koordinátor voltam. A pályázat tartalma: pályázatból finanszírozott szaktanácsadók segítségével a megye általános és középiskoláiban egészségnevelési és drogprevenciós tervek kifejlesztése, a tanulók tudásának, prekoncepcióinak, majd a képzés hatásának vizsgálata.
A pályázat kapcsán felkerültem az OM listájára, mint pályázati koordinálásra jogosult szakember, (a megyében egyedül) az FMPSZI képviseletében. - Iskolai egészségfejlesztési-drogmegelőzési tevékenység támogatására kiírt OM-GYISM pályázat, 2003. június. A győztes pályázat megvalósításában munkahelyváltozás miatt nem vettem részt.
- A nevelő-oktató munka megújítása, pedagógiai-módszertani kutatások
- A technika tantárgy tanítási módszereinek fejlesztése
- Tanítási kísérleti részvétel egy tanéven át, kísérleti tankönyv és program kipróbálása, kutatási napló, beszámoló készítés az Országos Pedagógiai Intézet (OPI) szervezésében, az Országos Formatervezési Kabinet és az MTV közreműködésével (1981-82)
- Az OPI Természettudományi - és Technika Osztályának külső munkatársaként részvétel az alsó tagozatos technika tantárgy tantárgyi koncentrációs lehetőségeinek kutatásában. Témavezető: Dr. Fekete János. (1982-1985)
- Az OPI Általános Tananyag- és Tantervfejlesztési Igazgatósága Technika Tantárgyi Bizottságának tagjaként a tanterv- és tananyagfejlesztések vizsgálata (1985-86)
- Tankönyvbírálat. Az ’Így tanítok az Apáczai Kiadó könyveivel’ c. pályázat keretén belül (1996) kezdő angol nyelvkönyv módszertani bírálata, díjnyertes egyéni pályamű
- Az európaiságra nevelés lehetőségei
- EUROLEARN (1999 – 2002) EU Comenius program győztes pályázata: magyar kidolgozó és program-koordinátor voltam. Négy EU-tagállam (Portugália, Ausztria, Németország és Anglia) pedagógus-továbbképző intézményével közösen az európaiságra nevelés pedagógiai módszertani lehetőségeinek kidolgozásán dolgoztunk. Az egyes tagállamok tantervi-, módszertani-, és taneszközbeli lehetőségeit kutattuk és értékeltük
- EUROLEARN Comenius Course (2001) – EU Comenius program támogatott pályázata, 40 órás nemzetközi tanártovábbképzés; magyar kidolgozó és program-koordinátor. Helyszín: Frankfurt
- Magyar pedagógusok és tanítványaik gondolkodása az EU-val és az európaisággal kapcsolatban (a csatlakozás előtt) – pályázati forrásból, és után – egyéni kutatással (Az adatok feldolgozásra kerültek, előadást tartottam az első részből a MTA-n, publikáció jelenleg készül.)
- A projektmunka
- A projektmunka elméleti ismereteiből szakanyag összeállítása, fordítás
- Pedagógus-továbbképzés összeállítása és megszervezése a megye pedagógusai számára, szakanyag-fordítás a projektmunkával kapcsolatosan. Országos projekt-pályázat kiírása és bírálata.
- Kutatás a projekt-munka magyarországi helyzetével kapcsolatban
- A távoktatás módszertana, különös tekintettel a tanulás hatékonyságának fejlesztésére és az e-tutori munka segítésére (2003-tól)
- részvétel a Távoktatási Iroda belső kutatásaiban (hallgatói prekoncepciók és azok változásai, elégedettségvizsgálatok; az értékelés lehetőségei)
- a hallgatók tanulásának segítéséhez tréning és segédanyagok összeállítása, fejlesztése
- az e-tutorok képzésének és továbbképzésének módszertani kutatása és gyakorlati fejlesztése
- E-tutori kompetencia-fejlesztés (Felkészítés a távoktatási tutori munkára) c. akkreditált pedagógus-továbbképzés összeállításában való részvétel