HERCZ MÁRIA HIVATKOZÁSI JEGYZÉKE
(PhD fokozat megszerzése után)
KÖNYVFEJEZET
Hercz Mária (2011): A szociális és állampolgári kompetencia fejlesztésének lehetőségei a környezeti nevelés területén. In: Nahalka István (szerk.): Tapasztalatok és lehetőségek a kulcskompetenciáknak a környezeti nevelés területén megvalósítható fejlesztésével kapcsolatban; különös tekintettel középiskolákra és a szakképzésre és az intézményközi együttműködés lehetőségeire. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI), Budapest. 1-30.
1. Szárszó Lilla (2016): Szociális készségfejlesztés lehetősége IKT eszközökkel alsó tagozaton. In: Hercz Mária, Koltói Lilla, Steklács János (szerk.): Hallgatói kutatások: fókuszban az általános iskola. Válogatás a 2013 – 2015 közötti dolgozatokból. Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar, Kecskemét. Pedagógiai Műhely E-könyvtár. 4. 5-8.
Hercz Mária (2008): A képzők képzése új módszerekkel – lépések az iskola megújítása felé. In: Dr. Bábosik István, Dr. Koncz István (szerk.): A szociális életképesség megalapozása iskolában: PEM Tanulmányok. IX., Valóság – térkép tanulmányok VIII. Professzorok az Európai Magyarországért Egyesület, Budapest. 140-185.
2. Kállai István László, Nagy Krisztina (2015): Az oktatási módszerek és az iskolai kötődés kapcsolata In: Tóth Péter, Holik Ildikó, Tordai Zita (szerk.): XV. Országos Neveléstudományi Konferencia Tartalmi összefoglalók. MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság és az Óbudai Egyetem, Budapest.
3. András István, Rajcsányi-Molnár Mónika, Bacsa-Bán Anetta, Balázs László, Cserné Adermann Gizella, Dósáné Pap Györgyi, Juhász Levente Zsolt, Melkovics János, Németh István Péter (2016): Fogalmi keretek a tehetséggondozás és a motiváció összefüggéseinek tanulmányozásához. In: András István, Rajcsányi-Molnár Mónika, Bacsa-Bán Anetta, Németh István Péter (szerk.): 4. alprogram. Hallgatói motiváció. DUE Press, Dunaújváros15-38. o.
4. András István, Rajcsányi-Molnár Mónika, Bacsa-Bán Anetta, Balázs László, Cserné Adermann Gizella, Dósáné Papp Györgyi, Juhász Levente, Zsolt, Melkovics János, Németh István Péter (2016): Fogalmi keretek a tehetséggondozás és a motiváció összefüggéseinek tanulmányozásához. Dunakavics, 4: (7) 5-30.
FEJEZET TANKÖNYVBEN, FELSŐOKTATÁSI JEGYZETBEN
Hercz Mária (2015): Pedagógusideáloktól a pedagógiai professzionalizmusig. In: Hercz Mária (szerk.): Pályakezdő óvodapedagógusok túlélőkészlete: Önfejlesztő munkatankönyv. Szegedi Tudományegyetem, Szeged. 1. modul 2. fejezet
5. Takács Nikolett (2016): Pályakezdő pedagógusok szakmai énképe és énhatékonysága. In: Hercz Mária, Koltói Lilla, Steklács János (szerk.): Hallgatói kutatások: fókuszban az általános iskola. Válogatás a 2013 – 2015 közötti dolgozatokból. 65-70.
Hercz Mária (2015): Hatékony pedagógiai tervezés. In: Hercz Mária (szerk.): Pályakezdő óvodapedagógusok túlélőkészlete: Önfejlesztő munkatankönyv. Szegedi Tudományegyetem, Szeged. 3. modul 6. fejezet
6. Szabó Klára Bernadett (2016): Infokommunikációs technika alkalmazása az óvodában. In: Hercz Mária, Koltói Lilla (szerk.): Élmény-alapú tanulás az óvodában. ’Legjobb gyakorlataink’. Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar, Kecskemét. Pedagógiai Műhely E-könyvtár 1. 32-36. Hivatkozás: 34.
7. Soponyai Rita (2016): Integráció. In: Hercz Mária, Koltói Lilla (szerk.): Élmény-alapú tanulás az óvodában. ’Legjobb gyakorlataink’. Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar, Kecskemét. Pedagógiai Műhely E-könyvtár 1. 57-59.
Hercz Mária (2015): Örömteli tanulás. In: Hercz Mária (szerk.): Pályakezdő óvodapedagógusok túlélőkészlete: Önfejlesztő munkatankönyv. Szegedi Tudományegyetem, Szeged. 3. modul 7. fejezet
8. Rétheyné Simon Ágnes (2016): Élménykeretek az óvodában. In: Hercz Mária, Koltói Lilla (szerk.): Élmény-alapú tanulás az óvodában. ’Legjobb gyakorlataink’. Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar, Kecskemét. Pedagógiai Műhely E-könyvtár 1.16-19.
Hercz Mária (2015): Nosce te ipsum: ismerd meg önmagad! In: Hercz Mária, Koltói Lilla (szerk.): Pályakezdő óvodapedagógusok túlélőkészlete: Önfejlesztő munkatankönyv. Szegedi Tudományegyetem, Szeged. 5. modul 14. fejezet
9. Bodoki Bernadett, Kürtösi Lilla Csilla (2017): Beilleszkedés. In: Hercz Mária (szerk.): S.O.S. Felvettek! Sikertippek és tanácsok felsőoktatást kezdő hallgatóknak. Kecskemét: Pallasz Athéné Egyetem, 2017. 7-30.
TANULMÁNYOK (FOLYÓIRATBAN, TANULMÁNYKÖTETBEN)
Önálló tanulmányok
Hercz Mária (2015): Pedagógushallgatók pályaszocializációjának alakulása a tanítási gyakorlatokon. In: Major Éva, Veszelszki Ágnes (szerk.): A tanárrá válás és a tanárság kutatása: A magyar nyelv és irodalom, az idegen nyelvek és a művészetek műveltségi területen. Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest, 9-27.
10. Farkas Éva, Néder Karolina Júlia (2016): "Pedagógusok hangja" az értékelésről. In: Hercz Mária, Koltói Lilla, Steklács János (szerk.): Hallgatói kutatások: fókuszban az általános iskola. Válogatás a 2013 – 2015 közötti dolgozatokból. Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar, Kecskemét. Pedagógiai Műhely E-könyvtár. 4. 70-78.
11. Takács Nikolett (2016): A pedagógus szakmai önreflexiójának szerepe énhatékonyságának alakulásában. Új Pedagógiai Szemle66: (5-6). 71-76.
12. Takács Nikolett (2016): Pályakezdő pedagógusok szakmai énképe és énhatékonysága. In: Hercz Mária, Koltói Lilla, Steklács János (szerk.): Hallgatói kutatások: fókuszban az általános iskola. Válogatás a 2013 – 2015 közötti dolgozatokból. Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar, Kecskemét. 65-70.
Hercz Mária (2008): Professzionális tanárképzés az Európai Unióban 1.: Finnország, Hollandia, Németország, és az Egyesült Királyság példája.Iskolakultúra 18. évf. 3-4. sz. 96-123.
13. Kelemen Rita (2008): Az interaktív tábla néhány módszertani lehetősége a közoktatásban és a tanárképzésben. Iskolakultúra Online2: 176-189. o.
14. Kálmán Orsolya (2011): A folyamatos szakmai fejlődés helyzete Finnországban, különös tekintettel a pedagógusképzés bemeneti és kimeneti feltételeire. In: Falus Iván (szerk.): Tanári pályaalkalmasság - kompetenciák - sztenderdek: Nemzetközi áttekintés. Eszterházy Károly Főiskola, Eger, 139-161.
15. Lajos Kis-Tóth, Csaba Komló (2011): Comprehensive integration of ICT devices in the fifth grade of the elementary school. In: António Moreira, Maria José Loureiro, Ana Balula, Fernanda Nogueira, Lúcia Pombo, Luís Pedro, Pedro Almeida (szerk.): Old Meets New: Media in Education. Aveiro: University of Aveiro; Campus Universitário de Santiago.
16. Farkas András (2013): Az interaktív tábla és a pedagógiai érték: Előzmények, párhuzamok és összefüggések az interaktív tábla tömeges elterjedésével kapcsolatban. Új Pedagógiai Szemle, (3-4). 10. o.
17. Csákberényiné Tóth Klára (2013): Interaktív tábla az anyanyelvi tantárgypedagógia oktatásban. Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, (2013.) , In: Takács Márta, Czékus Géza (szerk.): Motiváció - figyelem - fegyelem. Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Subotica, Szerbia. 410-421.
18. Feld-Knapp Ilona (2015): Az intézményes idegennyelv-oktatás új kihívásai In: Major Éva, Veszelszki Ágnes (szerk.): A tanárrá válás és a tanárság (mentorálás) kutatása. A magyar nyelv és irodalom, az idegen nyelvek és a művészetek műveltségi területen. Bölcsészet- és Művészetpedagógiai Kiadványok. Eötvös Loránd Tudományegyetem,Budapest: 179-213.
19. Di Blasio Barbara, Jenák Ildikó, Gimesi László (2015): Kihívások a matematika és az informatika tanításában Magiszter (Csíkszereda), XIII: (4) 9-29.
20. Tóth Viktória, Hercz Mária (2016): Észtország a PISA legeredményesebb oktatási rendszerei között:: okfeltárás és reflexiók észt források tükrében. Magyar Pedagógia 3.: (116) 315-337.
21. Perge Gabriella (2016): Rezeptive Mehrsprachigkeit. Eine Studie zur Untersuchung der Entwicklung der individuellen Mehrsprachigkeit im institutionellen Fremdsprachenunterricht in Ungarn In: Feld-Knapp Ilona, Boócz-Barna Katalin (szerk.): DaF-Lehrerausbildung in Mittel-Osteuropa. Iudicium Verlag, München. 165-181.
Hercz Mária (2008): Professzionális tanárképzés és -továbbképzés az Európai Unióban 2.: Finnország, Hollandia, Németország, és az Egyesült Királyság példája. Iskolakultúra 18. évf. 5-6. sz. 50-65.
22. Dr. Makó Ferenc PhD (2015): A mentortanári szerepekhez kapcsolódó szakértelem szükségesség, a mentortanár kompetenciái. In: A mentorálás módszerei a szakmai tanárképzésben. Óbudai Egyetem, Budapest. 1.2.
23. Feld-Knapp Ilona (2015): Az intézményes idegennyelv-oktatás új kihívásai. In: Major Éva, Veszelszki Ágnes (szerk.): A tanárrá válás és a tanárság kutatása : A magyar nyelv és irodalom, az idegen nyelvek és a művészetek műveltségi területen. Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest.Bölcsészet- és Művészetpedagógiai Kiadványok, 11.179-212.
24. Feld-Knapp Ilona (2015): Diskurse in Lehrerzimmern: Überlegungen zur neuen Lehr- und Lernkultur in Ungarn. Deutschunterricht Fur Ungarn,27. 13-26.
Tanulmányok társszerzővel
Hercz Mária, Koltói Lilla, Pap-Szigeti Róbert (2013): Hallgatói kompetenciaértékelés és modell-kutatás. Felsőoktatási MŰHELY, 1.83-97.
25. Koltói Lilla (2013): Észlelt hallgatói kompetenciák. Felsőoktatási Műhely: az Educatio KHT Országos Felsőoktatási Központ Kiadványa. (3-4) 81-92.
26. Koltói Lilla (2013): Felsőoktatási hallgatók észlelet kompetenciáinak összefüggése az intézményi integrációjukkal. In: Buda András, Kiss Endre (szerk.) : Interdiszciplináris pedagógia és a fenntartható fejlődés. A VIII. Kiss Árpád Emlékkonferencia előadásai. Debreceni Egyetem Neveléstudományok Intézete, Debrecen. Kiss Árpád Archívum Könyvtára. 352-360.
27. Koltói Lilla (2014): A hallgatók észlelt kompetenciáinak összefüggése a tanári pályáról alkotott képpel. GRADUS: (ART02) 9-13.
28. Koltói Lilla (2015): A pedagógusképzés hozzáadott értéke a hallgatói kompetenciák tükrében. In: Pusztai Gabriella, Kovács Klára (szerk.): Ki eredményes a felsőoktatásban? (1.) Nagyvárad; Budapest: Partium Könyvkiadó; Personal Problem Solution; Új Mandátum Könyvkiadó, (Felsőoktatás & Társadalom). 204-214.
29. Balogh Gábor (2015):A regionális tehetséggazdálkodás vizsgálati módszerei a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar hallgatóinak példáján: Regional talent-management research exemplified by students at the Faculty of Business and Economics at the University of Pécs. In.:Tér és Társadalom29. (2) 127-148.
30. Tordai Zita (2016):A személyiségvizsgáló tényezők lehetőségei a kompetenciamérésben egy pilot vizsgálat tapasztalatai alapján. In: VI. Trefort Ágoston Szakképzés- és Felsőoktatás-pedagógiai Konferencia. Budapest, Magyarország: 2016.11.16. Óbudai Egyetem Trefort Ágoston Mérnökpedagógiai Központ. 33-34.
31. András István Rajcsányi-Molnár Mónika, Bacsa-Bán Anetta, Balázs László, Cserné Adermann Gizella, Dósáné Pap Györgyi, Juhász Levente Zsolt, Melkovics János, Németh István Péter (2016): Fogalmi keretek a tehetséggondozás és a motiváció összefüggéseinek tanulmányozásához. In: András István, Rajcsányi-Molnár Mónika, Bacsa-Bán Anetta, Németh István Péter (szerk.): Hallgatói motiváció. (4.). DUE Press.(Hallgatói sikeresség támogatása a Dunaújvárosi Egyetemen).15-38.
32. András István, Rajcsányi-Molnár Mónika, Bacsa-Bán Anetta, Balázs László, Cserné Adermann Gizella, Dósáné Papp Györgyi, Juhász Levente, Zsolt, Melkovics János, Németh István Péter (2016): Fogalmi keretek a tehetséggondozás és a motiváció összefüggéseinek tanulmányozásához. DUNAKAVICS 4: (7) 5-30.
Hercz Mária, Nguyen Thanh Nikolett, Petró Tímea (2010): A tanári szövegértés-fejlesztő és az IKT-kompetencia vizsgálata. Anyanyelv-pedagógia 2: 259.
33. Farkas András (2013):Az interaktív tábla és a pedagógiai érték: Előzmények, párhuzamok és összefüggések az interaktív tábla tömeges elterjedésével kapcsolatban. Új Pedagógiai Szemle, (3-4) 10-24. (2013)
34. Gonda Zsuzsa (2015): Digitális szövegek olvasásának típusai és stratégiái. Eötvös Loránd Tudományegyetem. (Bölcsészet- és Művészetpedagógiai Kiadványok; 7.)
35. Jenák Ildikó (2016): A "misztikus számítógép" - tanárok IKT-val kapcsolatos attitűdjének vizsgálata egy esettanulmány alapján. In: Károly Krisztina, Homonnay Zoltán (szerk.): Kutatások és jó gyakorlatok a tanárképzés tudós műhelyeiből. (3.) ELTE Eötvös Kiadó.(Diszciplínák tanítása - a tanítás diszciplínái) 37-47.
36. Gonda Zsuzsa (2015):Digitális szövegek olvasásának típusai és stratégiái. Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest. (Bölcsészet- és Művészetpedagógiai Kiadványok; 7.)
37. Hercz Mária, Sántha Kálmán (2009): Pedagógiai terek iskolai implementációja: Architektúra és funkcionális terek a mindennapok pedagógiai világában. Iskolakultúra, XIX évf. 9. sz. 78-94.
38. Géczi János (2009):A szocialista nevelésügy képi hangsúlyai az 1950-es, 60-as, 70-es és 80-as évek magyar pedagógiai szaksajtójában. In: XIX. Országos Neveléstudományi Konferencia: Neveléstudomány - Integritás és integrálhatóság. Veszprém, Magyarország: 11.19-2009.11.21. Veszprém. 150.
39. Géczi János (2010): A szocialista nevelésügy két képi hangsúlya. Iskolakultúra20: (1) 79-92.
40. Géczi János (2010): A térszimbolizáció megjelenése a hazai szaksajtóban. 1960-as évek. In: Interdiszciplináris pedagógia, tanárok, értelmiségiek. Debreceni Egyetem Neveléstudományok Intézete, Debrecen. 90-104. o.
41. Géczi János (2010):A térszimbolizáció megjelenése a hazai szaksajtóban. 1960-as évek. In: Interdiszciplináris pedagógia, tanárok, értelmiségiek. Debreceni Egyetem Neveléstudományok Intézete, Debrecen.90-104
42. Vogel Zsuzsa (2010): Iskolaépítészet - rejtett tanterv - holland és magyar szemmel. Iskolakultúra, 20: (9)85-97.
43. Géczi János (2010): Képi hangsúlyok a pedagógiai szaksajtóban 1960-1980 In: Kozma Tamás, Perjés István (szerk.): Új kutatások a neveléstudományokban2009. Aula Kiadó, Budapest,311-329.
44. Bereczky Krisztina, Fejes József Balázs (2010):Pedagógusok nézeteinek és tapasztalatainak vizsgálata egy deszegregációs intézkedéssel összefüggésben. Magyar Pedagógia 110: (4) 329-354.
45. Géczi János (2010): Sajtó, kép, neveléstörténet. Iskolakultúra - Gondolat, Budapest; Veszprém.
46. Lajos Somogyvári (2013): Celebration of Pedagogy. Symbolic Use of Space and Time in the Pedagogical Photos in 1960's Hungary. Acta Universitatis Sapientiae Social Analysis, 3: (1) 75-90. o.
47. Zoller Melinda (2013): Hátrányos helyzetűtanulók hátrányos helyzetű iskolája: Az igényes környezet igényes embert nevel. TANÍ-TANI ONLINE: Nyitott Pedagógiai Blog. (2) Paper 02/24/13--10:23.
48. Bereczky Krisztina, Fejes József Balázs (2013): Pedagógusok nézeteinek és tapasztalatainak vizsgálata egy deszegregációs intézkedéssel. In: Fejes József Balázs, Szűcs Norbert (szerk.): A szegedi és hódmezővásárhelyi deszegregációt támogató hallgatói mentorprogram: öt év tapasztalatai. Belvedere Meridionale, 2013. 131-155.
49. Kálmán Sántha (2013): Spatial Information in Qualitative Pedagogical Research: Theoretical Assumptions: Theoretical Assumptions. Hungarian Educational Research Journal(HERJ) 3: (2) pp. 1-7. (2013)
50. Sántha Kálmán (2014): Kvalitatív komparatív analízis az osztálytermi térstruktúra didaktikai aspektusainak vizsgálatában. In: Buda András (szerk.): Oktatás és nevelés – gyakorlat és tudomány. Debreceni Egyetem Neveléstudományok Intézete, Debrecen. 357
51. Sántha Kálmán (2015): Kvalitatív Komparatív Analízis a pedagógiai térábrázolásban. Iskolakultúra, 15 (3). 3-14.
52. Nóbik Attila (2015): Professzionalizáció és iskolai tér Az Elemi Népoktatás Enciklopédiájában. In: Baska Gabriella, Hegedűs Judit (szerk.): Égi iskolák, földi műhelyek: Tanulmányok a 65 éves Németh András tiszteletére. ELTE PPK, Budapest. 91-107.
KONFERENCIAKÖTETBEN MEGJELENT TUDOMÁNYOS ÖZLEMÉNYEK
Referált hazai konferencián
Hercz Mária (2012): A pedagógusok gondolkodásának átalakulása: mítosz vagy valóság? In: Buda András, Kiss Endre (szerk.): Interdiszciplináris pedagógia és a felsőoktatás alakváltozásai : a VII. Kiss Árpád Emlékkonferencia előadásainak szerkesztett változata. Debreceni Egyetem Neveléstudományok Intézete, Debrecen. 305-314.
53. Perge Gabriella (2016): Rezeptive Mehrsprachigkeit. Eine Studie zur Untersuchung der Entwicklung der individuellen Mehrsprachigkeit im institutionellen Fremdsprachenunterricht in Ungarn. In: Feld-Knapp Ilona, Boócz-Barna Katalin (szerk.) : DaF-Lehrerausbildung in Mittel-Osteuropa. München: Iudicium Verlag. 165-181.
Hercz Mária (2013): Tanárjelölt egyetemisták "majdnem naív" pedagógiai gondolkodása apedagógusokról és a tanításról. In: Buda András, Kiss Endre (szerk.): Interdiszciplináris pedagógia és fenntartható fejlődés: VIII. Kiss Árpád Emlékkonferencia: Tartalmi összefoglalók. Kiss Árpád Archívum Könyvtára; Debreceni Egyetem, Debrecen. 38.
54. Takács Nikolett (2015): A pályakezdő óvodapedagógus. In: Hercz Mária (szerk.): Pályakezdő pedagógusok túlélőkészlete. Szegedi Tudományegyetem, Szeged. 3. fejezet.
55. Takács Nikolett (2016): A pedagógus szakmai önreflexiójának szerepe énhatékonyságának alakulásában.Új Pedagógiai Szemle, 66: (5-6) 71-76.
56. Takács Nikolett (2015): Pályakezdő pedagógusok szakmai énképe és énhatékonysága In: Hercz Mária, Koltói Lilla, Steklács János (szerk.): Hallgatói kutatások: fókuszban az általános iskola. Válogatás a 2013 – 2015 közötti dolgozatokból. (2.) Kecskemét: Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar. (Pedagógiai Műhely E-könyvtár) 65-70.
Hercz Mária (2010): „A tanárok számítanak”, avagy honnan származik a pedagógiai tudás?: A formális, non-formális és informális hatások. Tematikus előadás. In: Csíkos Csaba, Kinyó László (szerk.): "Új törekvések és lehetőségek a 21. századi neveléstudományokban" 10. Országos Neveléstudományi Konferencia. Program és összefoglalók. SZTE BTK Neveléstudományi Intézet; MTA Pedagógiai Bizottság, Budapest. 209.
57. Paksi Borbála, Schmidt Andrea, Magi Anna, Eisinger Andrea, Felvinczi Katalin (2015): Gyakorló pedagógusok pályamotivációi. EDUCATIO 1. 63-82.
58. Paksi Borbála, Veroszta Zsuzsanna, Schmidt Andrea, Magi Anna, Vörös András, Felvinczi Katalin (2015): Pedagógus – pálya – motiváció. II. Kutatási tapasztalatok a pályamotiváció és a lelki egészség vizsgálata alapján: A pedagógusok pályamotivációit és lelki egészségét feltáró kutatás eredményeinek összefoglalása. Oktatási Hivatal, Budapest.
Hercz Mária (2009): Útkeresés kompetenciatérképpel: Egy multifunkcionális értékelési-és fejlesztési eszköz a pedagógiai gyakorlatban. SZAKMA - a XXI. század szakiskolája program. Országos mérési és értékelési konferenciája. Budapest, Magyarország, 2009.09.10. Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet, Budapest
59. Prof. Dr. Bolgár Judit (2014): Bevezetés, a katonai vezetői-parancsnoki (harcászati vezetői) kompetenciák meghatározása: a kognitív-, szociális- és személyes kompetenciák. In: Krajnc Zoltán (szerk.): A katonai vezetői-parancsnoki (harcászati vezetői) kompetenciák fejlesztésének lehetséges stratégiái (tanulmánykötet). Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar, Budapest. 117-147.
ISMERETTERJESZTŐ CIKK, ESSZÉ, PUBLICISZTIKA
Hercz Mária (2008): Rekviem a pedagógiai intézetekért. In: Földes Petra (szerk.): Az iskola dolga. virtuális nevelésügyi kongresszus az Ofoe honlapján: 2007. november - 2008. június. Budapest: OFOE; Önkonet, 2008. 58-64.
60. Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaságtudományi Intézet munkatársai (2009): Szakfelügyeleti vizsgálatokra adható különböző szintű intézményes válaszok: európai tapasztalatok: diagnózis, terápia, iskolabezárás - tételes irodalomismertetés. In: Tanügy-igazgatási lépések nem elfogadható iskolai eredményesség esetén. MTA, Budapest. (Az MTA-KTI "A közoktatás teljesítményének mérése-értékelése” programjának SZFEL 1802. számú produktuma) 10-25.
(PhD fokozat megszerzése után)
KÖNYVFEJEZET
Hercz Mária (2011): A szociális és állampolgári kompetencia fejlesztésének lehetőségei a környezeti nevelés területén. In: Nahalka István (szerk.): Tapasztalatok és lehetőségek a kulcskompetenciáknak a környezeti nevelés területén megvalósítható fejlesztésével kapcsolatban; különös tekintettel középiskolákra és a szakképzésre és az intézményközi együttműködés lehetőségeire. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI), Budapest. 1-30.
1. Szárszó Lilla (2016): Szociális készségfejlesztés lehetősége IKT eszközökkel alsó tagozaton. In: Hercz Mária, Koltói Lilla, Steklács János (szerk.): Hallgatói kutatások: fókuszban az általános iskola. Válogatás a 2013 – 2015 közötti dolgozatokból. Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar, Kecskemét. Pedagógiai Műhely E-könyvtár. 4. 5-8.
Hercz Mária (2008): A képzők képzése új módszerekkel – lépések az iskola megújítása felé. In: Dr. Bábosik István, Dr. Koncz István (szerk.): A szociális életképesség megalapozása iskolában: PEM Tanulmányok. IX., Valóság – térkép tanulmányok VIII. Professzorok az Európai Magyarországért Egyesület, Budapest. 140-185.
2. Kállai István László, Nagy Krisztina (2015): Az oktatási módszerek és az iskolai kötődés kapcsolata In: Tóth Péter, Holik Ildikó, Tordai Zita (szerk.): XV. Országos Neveléstudományi Konferencia Tartalmi összefoglalók. MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság és az Óbudai Egyetem, Budapest.
3. András István, Rajcsányi-Molnár Mónika, Bacsa-Bán Anetta, Balázs László, Cserné Adermann Gizella, Dósáné Pap Györgyi, Juhász Levente Zsolt, Melkovics János, Németh István Péter (2016): Fogalmi keretek a tehetséggondozás és a motiváció összefüggéseinek tanulmányozásához. In: András István, Rajcsányi-Molnár Mónika, Bacsa-Bán Anetta, Németh István Péter (szerk.): 4. alprogram. Hallgatói motiváció. DUE Press, Dunaújváros15-38. o.
4. András István, Rajcsányi-Molnár Mónika, Bacsa-Bán Anetta, Balázs László, Cserné Adermann Gizella, Dósáné Papp Györgyi, Juhász Levente, Zsolt, Melkovics János, Németh István Péter (2016): Fogalmi keretek a tehetséggondozás és a motiváció összefüggéseinek tanulmányozásához. Dunakavics, 4: (7) 5-30.
FEJEZET TANKÖNYVBEN, FELSŐOKTATÁSI JEGYZETBEN
Hercz Mária (2015): Pedagógusideáloktól a pedagógiai professzionalizmusig. In: Hercz Mária (szerk.): Pályakezdő óvodapedagógusok túlélőkészlete: Önfejlesztő munkatankönyv. Szegedi Tudományegyetem, Szeged. 1. modul 2. fejezet
5. Takács Nikolett (2016): Pályakezdő pedagógusok szakmai énképe és énhatékonysága. In: Hercz Mária, Koltói Lilla, Steklács János (szerk.): Hallgatói kutatások: fókuszban az általános iskola. Válogatás a 2013 – 2015 közötti dolgozatokból. 65-70.
Hercz Mária (2015): Hatékony pedagógiai tervezés. In: Hercz Mária (szerk.): Pályakezdő óvodapedagógusok túlélőkészlete: Önfejlesztő munkatankönyv. Szegedi Tudományegyetem, Szeged. 3. modul 6. fejezet
6. Szabó Klára Bernadett (2016): Infokommunikációs technika alkalmazása az óvodában. In: Hercz Mária, Koltói Lilla (szerk.): Élmény-alapú tanulás az óvodában. ’Legjobb gyakorlataink’. Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar, Kecskemét. Pedagógiai Műhely E-könyvtár 1. 32-36. Hivatkozás: 34.
7. Soponyai Rita (2016): Integráció. In: Hercz Mária, Koltói Lilla (szerk.): Élmény-alapú tanulás az óvodában. ’Legjobb gyakorlataink’. Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar, Kecskemét. Pedagógiai Műhely E-könyvtár 1. 57-59.
Hercz Mária (2015): Örömteli tanulás. In: Hercz Mária (szerk.): Pályakezdő óvodapedagógusok túlélőkészlete: Önfejlesztő munkatankönyv. Szegedi Tudományegyetem, Szeged. 3. modul 7. fejezet
8. Rétheyné Simon Ágnes (2016): Élménykeretek az óvodában. In: Hercz Mária, Koltói Lilla (szerk.): Élmény-alapú tanulás az óvodában. ’Legjobb gyakorlataink’. Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar, Kecskemét. Pedagógiai Műhely E-könyvtár 1.16-19.
Hercz Mária (2015): Nosce te ipsum: ismerd meg önmagad! In: Hercz Mária, Koltói Lilla (szerk.): Pályakezdő óvodapedagógusok túlélőkészlete: Önfejlesztő munkatankönyv. Szegedi Tudományegyetem, Szeged. 5. modul 14. fejezet
9. Bodoki Bernadett, Kürtösi Lilla Csilla (2017): Beilleszkedés. In: Hercz Mária (szerk.): S.O.S. Felvettek! Sikertippek és tanácsok felsőoktatást kezdő hallgatóknak. Kecskemét: Pallasz Athéné Egyetem, 2017. 7-30.
TANULMÁNYOK (FOLYÓIRATBAN, TANULMÁNYKÖTETBEN)
Önálló tanulmányok
Hercz Mária (2015): Pedagógushallgatók pályaszocializációjának alakulása a tanítási gyakorlatokon. In: Major Éva, Veszelszki Ágnes (szerk.): A tanárrá válás és a tanárság kutatása: A magyar nyelv és irodalom, az idegen nyelvek és a művészetek műveltségi területen. Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest, 9-27.
10. Farkas Éva, Néder Karolina Júlia (2016): "Pedagógusok hangja" az értékelésről. In: Hercz Mária, Koltói Lilla, Steklács János (szerk.): Hallgatói kutatások: fókuszban az általános iskola. Válogatás a 2013 – 2015 közötti dolgozatokból. Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar, Kecskemét. Pedagógiai Műhely E-könyvtár. 4. 70-78.
11. Takács Nikolett (2016): A pedagógus szakmai önreflexiójának szerepe énhatékonyságának alakulásában. Új Pedagógiai Szemle66: (5-6). 71-76.
12. Takács Nikolett (2016): Pályakezdő pedagógusok szakmai énképe és énhatékonysága. In: Hercz Mária, Koltói Lilla, Steklács János (szerk.): Hallgatói kutatások: fókuszban az általános iskola. Válogatás a 2013 – 2015 közötti dolgozatokból. Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar, Kecskemét. 65-70.
Hercz Mária (2008): Professzionális tanárképzés az Európai Unióban 1.: Finnország, Hollandia, Németország, és az Egyesült Királyság példája.Iskolakultúra 18. évf. 3-4. sz. 96-123.
13. Kelemen Rita (2008): Az interaktív tábla néhány módszertani lehetősége a közoktatásban és a tanárképzésben. Iskolakultúra Online2: 176-189. o.
14. Kálmán Orsolya (2011): A folyamatos szakmai fejlődés helyzete Finnországban, különös tekintettel a pedagógusképzés bemeneti és kimeneti feltételeire. In: Falus Iván (szerk.): Tanári pályaalkalmasság - kompetenciák - sztenderdek: Nemzetközi áttekintés. Eszterházy Károly Főiskola, Eger, 139-161.
15. Lajos Kis-Tóth, Csaba Komló (2011): Comprehensive integration of ICT devices in the fifth grade of the elementary school. In: António Moreira, Maria José Loureiro, Ana Balula, Fernanda Nogueira, Lúcia Pombo, Luís Pedro, Pedro Almeida (szerk.): Old Meets New: Media in Education. Aveiro: University of Aveiro; Campus Universitário de Santiago.
16. Farkas András (2013): Az interaktív tábla és a pedagógiai érték: Előzmények, párhuzamok és összefüggések az interaktív tábla tömeges elterjedésével kapcsolatban. Új Pedagógiai Szemle, (3-4). 10. o.
17. Csákberényiné Tóth Klára (2013): Interaktív tábla az anyanyelvi tantárgypedagógia oktatásban. Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, (2013.) , In: Takács Márta, Czékus Géza (szerk.): Motiváció - figyelem - fegyelem. Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Subotica, Szerbia. 410-421.
18. Feld-Knapp Ilona (2015): Az intézményes idegennyelv-oktatás új kihívásai In: Major Éva, Veszelszki Ágnes (szerk.): A tanárrá válás és a tanárság (mentorálás) kutatása. A magyar nyelv és irodalom, az idegen nyelvek és a művészetek műveltségi területen. Bölcsészet- és Művészetpedagógiai Kiadványok. Eötvös Loránd Tudományegyetem,Budapest: 179-213.
19. Di Blasio Barbara, Jenák Ildikó, Gimesi László (2015): Kihívások a matematika és az informatika tanításában Magiszter (Csíkszereda), XIII: (4) 9-29.
20. Tóth Viktória, Hercz Mária (2016): Észtország a PISA legeredményesebb oktatási rendszerei között:: okfeltárás és reflexiók észt források tükrében. Magyar Pedagógia 3.: (116) 315-337.
21. Perge Gabriella (2016): Rezeptive Mehrsprachigkeit. Eine Studie zur Untersuchung der Entwicklung der individuellen Mehrsprachigkeit im institutionellen Fremdsprachenunterricht in Ungarn In: Feld-Knapp Ilona, Boócz-Barna Katalin (szerk.): DaF-Lehrerausbildung in Mittel-Osteuropa. Iudicium Verlag, München. 165-181.
Hercz Mária (2008): Professzionális tanárképzés és -továbbképzés az Európai Unióban 2.: Finnország, Hollandia, Németország, és az Egyesült Királyság példája. Iskolakultúra 18. évf. 5-6. sz. 50-65.
22. Dr. Makó Ferenc PhD (2015): A mentortanári szerepekhez kapcsolódó szakértelem szükségesség, a mentortanár kompetenciái. In: A mentorálás módszerei a szakmai tanárképzésben. Óbudai Egyetem, Budapest. 1.2.
23. Feld-Knapp Ilona (2015): Az intézményes idegennyelv-oktatás új kihívásai. In: Major Éva, Veszelszki Ágnes (szerk.): A tanárrá válás és a tanárság kutatása : A magyar nyelv és irodalom, az idegen nyelvek és a művészetek műveltségi területen. Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest.Bölcsészet- és Művészetpedagógiai Kiadványok, 11.179-212.
24. Feld-Knapp Ilona (2015): Diskurse in Lehrerzimmern: Überlegungen zur neuen Lehr- und Lernkultur in Ungarn. Deutschunterricht Fur Ungarn,27. 13-26.
Tanulmányok társszerzővel
Hercz Mária, Koltói Lilla, Pap-Szigeti Róbert (2013): Hallgatói kompetenciaértékelés és modell-kutatás. Felsőoktatási MŰHELY, 1.83-97.
25. Koltói Lilla (2013): Észlelt hallgatói kompetenciák. Felsőoktatási Műhely: az Educatio KHT Országos Felsőoktatási Központ Kiadványa. (3-4) 81-92.
26. Koltói Lilla (2013): Felsőoktatási hallgatók észlelet kompetenciáinak összefüggése az intézményi integrációjukkal. In: Buda András, Kiss Endre (szerk.) : Interdiszciplináris pedagógia és a fenntartható fejlődés. A VIII. Kiss Árpád Emlékkonferencia előadásai. Debreceni Egyetem Neveléstudományok Intézete, Debrecen. Kiss Árpád Archívum Könyvtára. 352-360.
27. Koltói Lilla (2014): A hallgatók észlelt kompetenciáinak összefüggése a tanári pályáról alkotott képpel. GRADUS: (ART02) 9-13.
28. Koltói Lilla (2015): A pedagógusképzés hozzáadott értéke a hallgatói kompetenciák tükrében. In: Pusztai Gabriella, Kovács Klára (szerk.): Ki eredményes a felsőoktatásban? (1.) Nagyvárad; Budapest: Partium Könyvkiadó; Personal Problem Solution; Új Mandátum Könyvkiadó, (Felsőoktatás & Társadalom). 204-214.
29. Balogh Gábor (2015):A regionális tehetséggazdálkodás vizsgálati módszerei a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar hallgatóinak példáján: Regional talent-management research exemplified by students at the Faculty of Business and Economics at the University of Pécs. In.:Tér és Társadalom29. (2) 127-148.
30. Tordai Zita (2016):A személyiségvizsgáló tényezők lehetőségei a kompetenciamérésben egy pilot vizsgálat tapasztalatai alapján. In: VI. Trefort Ágoston Szakképzés- és Felsőoktatás-pedagógiai Konferencia. Budapest, Magyarország: 2016.11.16. Óbudai Egyetem Trefort Ágoston Mérnökpedagógiai Központ. 33-34.
31. András István Rajcsányi-Molnár Mónika, Bacsa-Bán Anetta, Balázs László, Cserné Adermann Gizella, Dósáné Pap Györgyi, Juhász Levente Zsolt, Melkovics János, Németh István Péter (2016): Fogalmi keretek a tehetséggondozás és a motiváció összefüggéseinek tanulmányozásához. In: András István, Rajcsányi-Molnár Mónika, Bacsa-Bán Anetta, Németh István Péter (szerk.): Hallgatói motiváció. (4.). DUE Press.(Hallgatói sikeresség támogatása a Dunaújvárosi Egyetemen).15-38.
32. András István, Rajcsányi-Molnár Mónika, Bacsa-Bán Anetta, Balázs László, Cserné Adermann Gizella, Dósáné Papp Györgyi, Juhász Levente, Zsolt, Melkovics János, Németh István Péter (2016): Fogalmi keretek a tehetséggondozás és a motiváció összefüggéseinek tanulmányozásához. DUNAKAVICS 4: (7) 5-30.
Hercz Mária, Nguyen Thanh Nikolett, Petró Tímea (2010): A tanári szövegértés-fejlesztő és az IKT-kompetencia vizsgálata. Anyanyelv-pedagógia 2: 259.
33. Farkas András (2013):Az interaktív tábla és a pedagógiai érték: Előzmények, párhuzamok és összefüggések az interaktív tábla tömeges elterjedésével kapcsolatban. Új Pedagógiai Szemle, (3-4) 10-24. (2013)
34. Gonda Zsuzsa (2015): Digitális szövegek olvasásának típusai és stratégiái. Eötvös Loránd Tudományegyetem. (Bölcsészet- és Művészetpedagógiai Kiadványok; 7.)
35. Jenák Ildikó (2016): A "misztikus számítógép" - tanárok IKT-val kapcsolatos attitűdjének vizsgálata egy esettanulmány alapján. In: Károly Krisztina, Homonnay Zoltán (szerk.): Kutatások és jó gyakorlatok a tanárképzés tudós műhelyeiből. (3.) ELTE Eötvös Kiadó.(Diszciplínák tanítása - a tanítás diszciplínái) 37-47.
36. Gonda Zsuzsa (2015):Digitális szövegek olvasásának típusai és stratégiái. Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest. (Bölcsészet- és Művészetpedagógiai Kiadványok; 7.)
37. Hercz Mária, Sántha Kálmán (2009): Pedagógiai terek iskolai implementációja: Architektúra és funkcionális terek a mindennapok pedagógiai világában. Iskolakultúra, XIX évf. 9. sz. 78-94.
38. Géczi János (2009):A szocialista nevelésügy képi hangsúlyai az 1950-es, 60-as, 70-es és 80-as évek magyar pedagógiai szaksajtójában. In: XIX. Országos Neveléstudományi Konferencia: Neveléstudomány - Integritás és integrálhatóság. Veszprém, Magyarország: 11.19-2009.11.21. Veszprém. 150.
39. Géczi János (2010): A szocialista nevelésügy két képi hangsúlya. Iskolakultúra20: (1) 79-92.
40. Géczi János (2010): A térszimbolizáció megjelenése a hazai szaksajtóban. 1960-as évek. In: Interdiszciplináris pedagógia, tanárok, értelmiségiek. Debreceni Egyetem Neveléstudományok Intézete, Debrecen. 90-104. o.
41. Géczi János (2010):A térszimbolizáció megjelenése a hazai szaksajtóban. 1960-as évek. In: Interdiszciplináris pedagógia, tanárok, értelmiségiek. Debreceni Egyetem Neveléstudományok Intézete, Debrecen.90-104
42. Vogel Zsuzsa (2010): Iskolaépítészet - rejtett tanterv - holland és magyar szemmel. Iskolakultúra, 20: (9)85-97.
43. Géczi János (2010): Képi hangsúlyok a pedagógiai szaksajtóban 1960-1980 In: Kozma Tamás, Perjés István (szerk.): Új kutatások a neveléstudományokban2009. Aula Kiadó, Budapest,311-329.
44. Bereczky Krisztina, Fejes József Balázs (2010):Pedagógusok nézeteinek és tapasztalatainak vizsgálata egy deszegregációs intézkedéssel összefüggésben. Magyar Pedagógia 110: (4) 329-354.
45. Géczi János (2010): Sajtó, kép, neveléstörténet. Iskolakultúra - Gondolat, Budapest; Veszprém.
46. Lajos Somogyvári (2013): Celebration of Pedagogy. Symbolic Use of Space and Time in the Pedagogical Photos in 1960's Hungary. Acta Universitatis Sapientiae Social Analysis, 3: (1) 75-90. o.
47. Zoller Melinda (2013): Hátrányos helyzetűtanulók hátrányos helyzetű iskolája: Az igényes környezet igényes embert nevel. TANÍ-TANI ONLINE: Nyitott Pedagógiai Blog. (2) Paper 02/24/13--10:23.
48. Bereczky Krisztina, Fejes József Balázs (2013): Pedagógusok nézeteinek és tapasztalatainak vizsgálata egy deszegregációs intézkedéssel. In: Fejes József Balázs, Szűcs Norbert (szerk.): A szegedi és hódmezővásárhelyi deszegregációt támogató hallgatói mentorprogram: öt év tapasztalatai. Belvedere Meridionale, 2013. 131-155.
49. Kálmán Sántha (2013): Spatial Information in Qualitative Pedagogical Research: Theoretical Assumptions: Theoretical Assumptions. Hungarian Educational Research Journal(HERJ) 3: (2) pp. 1-7. (2013)
50. Sántha Kálmán (2014): Kvalitatív komparatív analízis az osztálytermi térstruktúra didaktikai aspektusainak vizsgálatában. In: Buda András (szerk.): Oktatás és nevelés – gyakorlat és tudomány. Debreceni Egyetem Neveléstudományok Intézete, Debrecen. 357
51. Sántha Kálmán (2015): Kvalitatív Komparatív Analízis a pedagógiai térábrázolásban. Iskolakultúra, 15 (3). 3-14.
52. Nóbik Attila (2015): Professzionalizáció és iskolai tér Az Elemi Népoktatás Enciklopédiájában. In: Baska Gabriella, Hegedűs Judit (szerk.): Égi iskolák, földi műhelyek: Tanulmányok a 65 éves Németh András tiszteletére. ELTE PPK, Budapest. 91-107.
KONFERENCIAKÖTETBEN MEGJELENT TUDOMÁNYOS ÖZLEMÉNYEK
Referált hazai konferencián
Hercz Mária (2012): A pedagógusok gondolkodásának átalakulása: mítosz vagy valóság? In: Buda András, Kiss Endre (szerk.): Interdiszciplináris pedagógia és a felsőoktatás alakváltozásai : a VII. Kiss Árpád Emlékkonferencia előadásainak szerkesztett változata. Debreceni Egyetem Neveléstudományok Intézete, Debrecen. 305-314.
53. Perge Gabriella (2016): Rezeptive Mehrsprachigkeit. Eine Studie zur Untersuchung der Entwicklung der individuellen Mehrsprachigkeit im institutionellen Fremdsprachenunterricht in Ungarn. In: Feld-Knapp Ilona, Boócz-Barna Katalin (szerk.) : DaF-Lehrerausbildung in Mittel-Osteuropa. München: Iudicium Verlag. 165-181.
Hercz Mária (2013): Tanárjelölt egyetemisták "majdnem naív" pedagógiai gondolkodása apedagógusokról és a tanításról. In: Buda András, Kiss Endre (szerk.): Interdiszciplináris pedagógia és fenntartható fejlődés: VIII. Kiss Árpád Emlékkonferencia: Tartalmi összefoglalók. Kiss Árpád Archívum Könyvtára; Debreceni Egyetem, Debrecen. 38.
54. Takács Nikolett (2015): A pályakezdő óvodapedagógus. In: Hercz Mária (szerk.): Pályakezdő pedagógusok túlélőkészlete. Szegedi Tudományegyetem, Szeged. 3. fejezet.
55. Takács Nikolett (2016): A pedagógus szakmai önreflexiójának szerepe énhatékonyságának alakulásában.Új Pedagógiai Szemle, 66: (5-6) 71-76.
56. Takács Nikolett (2015): Pályakezdő pedagógusok szakmai énképe és énhatékonysága In: Hercz Mária, Koltói Lilla, Steklács János (szerk.): Hallgatói kutatások: fókuszban az általános iskola. Válogatás a 2013 – 2015 közötti dolgozatokból. (2.) Kecskemét: Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar. (Pedagógiai Műhely E-könyvtár) 65-70.
Hercz Mária (2010): „A tanárok számítanak”, avagy honnan származik a pedagógiai tudás?: A formális, non-formális és informális hatások. Tematikus előadás. In: Csíkos Csaba, Kinyó László (szerk.): "Új törekvések és lehetőségek a 21. századi neveléstudományokban" 10. Országos Neveléstudományi Konferencia. Program és összefoglalók. SZTE BTK Neveléstudományi Intézet; MTA Pedagógiai Bizottság, Budapest. 209.
57. Paksi Borbála, Schmidt Andrea, Magi Anna, Eisinger Andrea, Felvinczi Katalin (2015): Gyakorló pedagógusok pályamotivációi. EDUCATIO 1. 63-82.
58. Paksi Borbála, Veroszta Zsuzsanna, Schmidt Andrea, Magi Anna, Vörös András, Felvinczi Katalin (2015): Pedagógus – pálya – motiváció. II. Kutatási tapasztalatok a pályamotiváció és a lelki egészség vizsgálata alapján: A pedagógusok pályamotivációit és lelki egészségét feltáró kutatás eredményeinek összefoglalása. Oktatási Hivatal, Budapest.
Hercz Mária (2009): Útkeresés kompetenciatérképpel: Egy multifunkcionális értékelési-és fejlesztési eszköz a pedagógiai gyakorlatban. SZAKMA - a XXI. század szakiskolája program. Országos mérési és értékelési konferenciája. Budapest, Magyarország, 2009.09.10. Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet, Budapest
59. Prof. Dr. Bolgár Judit (2014): Bevezetés, a katonai vezetői-parancsnoki (harcászati vezetői) kompetenciák meghatározása: a kognitív-, szociális- és személyes kompetenciák. In: Krajnc Zoltán (szerk.): A katonai vezetői-parancsnoki (harcászati vezetői) kompetenciák fejlesztésének lehetséges stratégiái (tanulmánykötet). Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar, Budapest. 117-147.
ISMERETTERJESZTŐ CIKK, ESSZÉ, PUBLICISZTIKA
Hercz Mária (2008): Rekviem a pedagógiai intézetekért. In: Földes Petra (szerk.): Az iskola dolga. virtuális nevelésügyi kongresszus az Ofoe honlapján: 2007. november - 2008. június. Budapest: OFOE; Önkonet, 2008. 58-64.
60. Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaságtudományi Intézet munkatársai (2009): Szakfelügyeleti vizsgálatokra adható különböző szintű intézményes válaszok: európai tapasztalatok: diagnózis, terápia, iskolabezárás - tételes irodalomismertetés. In: Tanügy-igazgatási lépések nem elfogadható iskolai eredményesség esetén. MTA, Budapest. (Az MTA-KTI "A közoktatás teljesítményének mérése-értékelése” programjának SZFEL 1802. számú produktuma) 10-25.